احساس خوب

کنار گذاشتن قضاوت عجولانه

کنار گذاشتن قضاوت عجولانه : یکی از رفتار های اشتباهی که وجود دارد قضاوت عجولانه است زمانی که بدون اطلاع از چیزی قضاوت می کنیم.

ولی چگونه میتوانیم از این رفتار پرهیز کنیم؟

آنتوان دوسنت اگزوپری یک جمله زیبا در مورد قضاوت دارد که میگوید: محاكمه كردن خود از محاكمه كردن ديگران خيلي مشكلتر است. اگر توانستی در مورد خودت قضاوت درستی بكنی، معلوم مي شود يك فرزانه تمام عياری .

کنار گذاشتن قضاوت عجولانه

اینکه آیا جزو افرادی هستید که دیگران را قضاوت می کنید یا خیر از جمله سئوالاتی است که بهتر است به جای آنکه کسی از شما در مورد آن پرسشی کند خودتان آن را پرسیده و آنقدر عادل باشید که پاسخ قانع کننده ای به خود دهید.

همه ما به طور ناخودآگاه در طول زندگی مان خواسته یا ناخواسته این کار را انجام داده ایم اما می توانیم اکنون و با آشنا شدن با برخی از راهکارها از ادامه این روند پرهیز کرده و برای تکامل شخصیت خود در هر سنی که هستیم تلاش کنیم.

در ادامه برخی از راهکارهایی که می تواند جلوی قضاوت های بی مورد ما را بگیرند با هم مرور می کنیم

جنبه مثبت هر چیزی را ببینید

در هر فردی که در کوچه و خیابان می بینید، روی مثبتی از او را در نظر آورید. به عنوان مثال زمانی که نوجوانی را می بینید که لباس عجیب و غریبی پوشیده به جای قضاوت او به خود بگویید که چه اعتماد به نفس بالایی دارد. یا هنگامی که فردی با صدای بلند در اطراف شما می خندد به خود بگویید که حتما او با دوستان خود لحظاتی خوبی را می گذراند.

روزانه ۱۰ چیز مثبت بگویید

می توانید برای اینکه بتوانید چیزهای مثبتی را در دیگران ببنید ذهن خود را برای مثبت اندیشی تمرین دهید. یکی از این راهکارها می تواند گفتن ۱۰ چیز مثبت در هر روز باشد.

طوری رفتار کنید که دیدن شما باعث خوشحالی دیگران شود

داشتن اعتبار خوب و محبوبیت در میان دیگران می تواند انگیزه بسیار خوبی برای عدم قضاوت آنها باشد. حتما دلتان نمی خواهد در اذهان دیگران یک انسان منفوری باشید که دیگران را تحقیر می کند. بنابراین داشتن رابطه خوب با دیگران می تواند از میزان قضاوت شما بکاهد.

از بازی سودبردن از تردیدهای خود استفاده کنید

در بسیاری از مواقع شما واقعا نمی دانید که در پس رفتارهای دیگران واقعا چه چیزی وجود دارد. زمانی که احساس می کنید که در حال نادیده گرفتن دلایل تصمیمات دیگران هستید، بلافاصله بازی را آغاز کنید. مثلا امکان دارد که در هنگام رانندگی فردی ناگهان جلوی شما پیچیده و برای رساندن فرزندش عجله دارد.

رئیس به او برای این انجام این کار مرخصی نداده. احتمالا آن بچه شب قبل را خوب نخوابیده و در حال داد و فریاد کردن نیز است. اگر تمامی این دلیل بتواند توجیهی برای پیچیدن او مقابل اتومبیل شما باشد می تواند از ریز بینی، ایراد گیری و قضاوت های احتمالی شما در مورد او بکاهد.

از ایجاد ناامنی و عدم اطمینان در دیگران پرهیز کنید

عمدتا افراد از دیگران انتقاد می کنند تا آنها را در انجام کارهایی که انجام می دهند نامطمئن کنند. زمانی که نزدیک است این اتفاق بیفتد آن را یادداشت کرده و به خود بگویید که این کار نوعی حسادت تلقی می شود. سپس از آنچه خود دارید راضی باشید و آن را شکر کنید و از مقایسه خود با دیگران پرهیز کنید.

غیبت نکنید

کار دشواری به نظر می رسد که به طور کامل غیبت کردن را کنار بگذارید اما گاهی لازم است در مکالمه هایی که با دوستان خود دارید و فردی شروع بهغیبت کردن می کند، موضوع را عوض کنید. تلاش کنید با ارائه یک نقطه نظر مثبت مکالمه را به سمت دیگری پیش ببرید. خصوصا در میان گروهی از دوستان تان که در تماس مداوم با آنها هستید این کار را انجام دهید.

عمل فرد و نه خودش را مورد انتقاد قرار دهید

رایج است که گفته می شود بشر جایز الخطاست. به همین دلیل هم هر کدام از ما ممکن است کاری را اشتباه انجام دهیم. به همین دلیل هم بهتر است عمل فردی که کاری را اشتباه انجام داده و نه شخصیت او را در نظر بگیریم و نشانه رویم. باید بدانیم که خود آن فرد بیشتر از هر کس دیگری از اشتباهی که انجام داده احساس گناه و عذاب وجدان می کند و بهتر است این روند را برای او تشدید نکنید.

تصور کنید که در حال بلند گفتن افکارتان هستید

یک راهکار این است که خودتان را جای دیگران بگذارید و عکس العمل او در مقابل انتقاد خود را در نظر آورید. اینکه آن فرد چگونه از خود دفاع خواهد کرد.با این کار خواهید توانست دیدگاه تازه دیگری را بدون آنکه دهان خود را گشوده باشید به دست آورید.

رفتارها و عادات نامعمول خودتان را به خاطر بیاورید

این را همیشه به خاطر داشته باشید که برخی از رفتارهای شما هم می تواند برای دیگران مطلوب نباشد و آنها را به انتقاد وا دارد. چه اهمیتی دارد که ژاکتی که به تن کرده اید از نظر دیگران زشت است چرا که خودتان در آن احساس بسیار راحتی دارید؟ همین حس خود را برای دیگران هم داشته باشید.

تمرکز حواس را تمرین کنید

زمانی که یک تفکر منفی به سراغ تان می آید آن را بپذیرید و از خود بپرسید که این اندیشه منفی چرا به سراغ تان آمده. سپس ذهن خود را به سمت دیگری سوق دهید. زمانی که خود را از افکار شخصی تان جدا می کنید کمک خواهد کرد که کمتر دیگران را هم قضاوت کنید.

برای همدردی با دیگران هدف گذاری کنید

همچون از بین بردن هر عادت بد دیگری تلاش کردن می تواند بیشترین تاثیر را داشته باشد. تصویری را تجسم کنید که دوست دارید دیگران در مورد شما داشته باشند. خودتان را به گونه ای تصور کنید که به جای آنکه منتقد و عجول باشید، دوست داشتنی تر شده و درک متقابل و خوبی از دیگران داشته باشید.

منبع : سمینارما

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *