روماتیسم

کدام ورزش ها برای مبتلایان به روماتیسم مفید و موثر است؟

کدام ورزش ها برای مبتلایان به روماتیسم مفید و موثر است؟ : در پست امروز برای شما دوستان عزیز ورزش هایی را معرفی می کنیم که برای مبتلایان به روماتیسم مفید و موثر هستند.

در ادامه با ما همراه باشید و گفته های دکتر احمد باقری‌ مقدم متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را در این باره بخوانید.

کدام ورزش ها برای مبتلایان به روماتیسم مفید و موثر است؟

بیماری روماتیسم انواع مختلفی دارد و با توجه به درجه و شدت بیماری، برنامه ورزشی ارائه‌شده به بیماران متفاوت است، «یکی از بیماری‌های مهم روماتیسمی، آرتریت روماتویید یا روماتیسم مفصلی است که مشخصه اصلی آن درد و تورم مفاصل به‌خصوص مفاصل کوچک دست است. با گذشت زمان مفاصل گرفتار شده می‌توانند دچار تغییر شکل شوند.»

«انجام تمرینات هوازی منظم و در کنار آن حرکات کششی مفاصل در انگشتان، آرنج و مچ (مفصل درگیر شده) می‌تواند به کاهش التهاب مفصل در این بیماران کمک کند و تقویت عضلات نیز برای حمایت مفاصل این بیماران مفید است.»

انجام این تمرین‌ها باید حتماً تحت نظر کارشناس ورزشی باشد، «انجام تمرین‌های هوازی برای ۳۰ دقیقه کفایت می‌کند و تمرینات کششی نیز باید ۲ تا ۳ مرتبه در روز انجام شود. هر حرکت کششی باید ۲۰ ثانیه طول بکشد و برای هر مفصل ۴-۳ بار تکرار شود. درصورتی‌که بیمار زود خسته می‌شود و ناتوان است، بهتر است زمان فعالیت ورزشی مثلاً از ۳۰ دقیقه به دو بخش ۱۵ دقیقه‌ای در روز تقسیم شود و توصیه بر این است که فرد تمرین‌های ورزشی را در تعداد کمتر و دفعات بیشتر انجام دهد.»

مبتلایان به آرتریت روماتویید نباید از فواید ورزش در بهبود شرایط جسمانی خود غافل شوند، «عدم انجام ورزش و تمرین‌های کششی منظم ممکن است باعث خشک شدن مفاصل شود به طوری که بیمار نتواند به راحتی مفاصل خود را حرکت دهد یا خم کند بنابراین توصیه می‌شود بخشی از برنامه روزانه خود را به انجام فعالیت‌های ورزشی هوازی سبک و تمرین‌های کششی اختصاص دهند.»

منبع : سلامانه

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *