1 ورزش در دیابتی ها | ویکی متن انواع مطالب
ورزش در دیابتی ها

ورزش در دیابتی ها

ورزش در دیابتی ها : در پست امروز برای شما دوستان عزیز درباره ی ورزش کردن ، تاثیرات ورزش در دیابتی ها می گوییم. همچنین توصیه هایی در مورد ورزش برای افراد دیابتی داریم.

در ادامه با ما همراه باشید و گفته های دکتر هاله دادگستر متخصص پزشکی ورزشی و طب فیزیکی را در این باره بخوانید.

ورزش در دیابتی ها

«مبتلایان به دیابت باید حتما قبل و بلافاصله پس از ورزش قندخونشان را چک کنند و اگر قندخون کمتر از ۱۰۰ واحد میلی‌گرم بر دسی‌لیتر یا ۳۰۰-۲۵۰ میلی‌گرم بر دسی‌لیتر باشد اجازه انجام فعالیت‌های ورزشی را ندارند تا زمانی که قندخونشان کنترل شود.»

فعالیت ورزشی در مبتلایان به دیابت باید با دوره گرم کردن، تمرین کششی و بعد از پایان دوره سرد کردن همراه باشد، «قبل از شروع فعالیت، افراد مبتلا به دیابت باید برای ۵ تا ۱۰ دقیقه فعالیت سبک هوازی مثل دوی آرام، دوچرخه ثابت و… انجام دهند. این مرحله گرم کردن، برای آماده کردن عضلات، قلب و سیستم تنفسی لازم است. بعد از آن، عضلات باید ۵ تا ۱۰ دقیقه تحت حرکات کششی آرام قرار بگیرند و سپس به فعالیت ورزشی اصلی پرداخته شود. بعد از پایان تمرین ورزشی نیز توصیه به سرد کردن است که در این مرحله باید ۱۰-۵ دقیقه فعالیتی شبیه به دوره گرم کردن برای بازگرداندن تدریجی ضربان قلب به سطح قبل از ورزش انجام شود.»

بهترین نوع فعالیت برای این بیماران انجام فعالیت‌های ورزشی هوازی همراه با تمرین‌های قدرتی است «درصورتی که دیابت باعث بروز اختلالاتی چون اختلالات چشمی، کلیوی و تحلیل رفتن رشته عصبی و… نشده باشد، انجام ورزش هوازی همراه با ورزش قدرتی برای ۳ تا ۵ روز در هفته به بیماران توصیه می‌شود تا کنترل قندخون به خوبی صورت بگیرد.»

مبتلایان به دیابت همیشه باید همراه خود خوراکی‌های شیرین داشته باشند، «مبتلایان به دیابت حین ورزش باید مواد خوراکی شیرینی که سرعت جذب قند آنها بالاست، همراه خود داشته باشند و هر ۲۰ دقیقه پس از فعالیت ورزشی که مایعات می‌نوشند مقداری از این خوراکی‌ها را هم باید مصرف کنند تا دچار افت قندخون نشوند.»

شرکت منظم در تمرین‌های ورزشی، به غیر تاثیر بر کنترل قندخون، آثار سودمند دیگری دارد، «از دیگر آثار سودمند تمرین منظم در مبتلایان دیابت می‌توان به بهبود وضعیت قلبی-عروقی، متابولیک و سلامت روانی اشاره کرد بنابراین برای کنترل قندخون توصیه می‌شود مبتلایان به این بیماری به طور منظم ورزش کنند و اگر با توجه به شرایط بدنی‌شان در هفته فقط می‌توانند ۳ روز فعالیت داشته باشند حتما این ۳ روز را به صورت یک روز در میان در هفته انجام دهند نه اینکه ۳ روز اول هفته را به ورزش اختصاص دهند و بقیه روزها را استراحت کنند. فواید ورزش تا ۲۴ ساعت پس از آن روی بدن باقی می‌ماند و در این حالت اگر فقط برای ۳ روز اول فعالیت ورزشی داشته باشند، قندخون در این زمان به خوبی کنترل می‌شود اما در دیگر روزها نه!»

منبع : متن از سلامانه و عکس از lifestyle.sapo.pt

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *