در طول رژيم

واکنش ها به رژیم شما

وقتی که رژیم غذایی خود را انتخاب و شروع می کنید افراد مختلف با انگیزه های گوناگون واکنش هایی به تصمیم شما نشان می دهند و اغلب این واکنش ها برای شما خوشایند نیستند, چون شما تصمیمتان را گرفته اید و دوست دارید دیگران هم شما را حمایت کنند. ولی همیشه موضوع باب میل شما پیش نمی رود. ولی واکنش شما بسیار مهم است.

بدترین چیزی که در زمان رژیم گرفتن، شنیده اید چه بوده؟ این سوالی است که ما آن را در یک شبکه ی اجتماعی به اشتراک گذاشتیم. نتایج یک تحقیق که روی تعداد زیادی از زنان انجام شد، نشان داد ۶۶% از این زنان که در سنین ۲۵ تا ۵۵ سالگی در تلاش برای وزن کم کردن بودند توسط همسر، افراد خانواده و دوستان تضعیف می شدند.

در اینجا شما را با تعدادی از بدترین جملاتی که در طول رژیم گرفتن می توانید بشنوید و اینکه چه جوابی در برابر این جملات می توانید بدهید آشنا می کنیم.

بیا از این کیک ها بخور، فقط به خاطر تو پخته ام

القای حس گناه؟ البته، بسیاری از کسانی که رژیم می گیرند می گویند دیگران آنها را تحت فشار قرار می دهند تا غذایی بخورند که در برنامه غذایی شان نیست و ۵۶% این افراد در برابر این فشار تسلیم می شوند. معمولا دلیل این تسلیم شدن این است که نمی خواهند دل کسی که غذا را پخته بشکنند.

بهترین واکنش:

قبول نکنید، اما این کار را با لبخند انجام دهید. ” وای این خیلی شیرینه، الان نمی تونم بخورم، اما فکر کنم (فلانی) خیلی دوست داشته باشه “.

برای شام بریم بیرون، من حساب می کنم!

این کار می تواند یک واکنش معمولی از طرف شخصی باشد که به کاهش وزن شما حسادت می کند، اما خودش نیز از این حسادت درست آگاه نیست.

بهترین واکنش:

رو راست باشید و بگویید: از دعوت شما متشکرم اما اجازه بدهید زمانی دیگر همراهیتان کنم. اگر هم نم یتوانید دعوت را رد کنید، بروید اما سعی کنید سالادی سالم و غذایی کم کالری انتخاب کنید.

چند کیلو بالا یا پایین تر چه فرقی برات داره؟

کسانی که رژیم می گیرند، باید انتظار چنین تضعیف روحیه هایی را داشته باشند و خود را در برابر این گونه جملات مقاوم کنند.

بهترین واکنش:

اجازه دهید نتیجه ی کارتان، جواب این افراد را بدهد. در آن لحظه این گونه پاسخ دهید: اگر از برنامه غذایی من خوشت نمیاد، بیا موضوع رو عوض کنیم. با این کار پاسخی کوتاه داده اید و خود را درگیر توضیح کاری که انجام می دهید، نکرده اید.

آیا فلان رژیم کم کالری که خیلی زود جواب می ده رو امتحان کردی؟

این گونه پیشنهادها معمولا از طرف کسانی ارائه می شود که از ناسالم بودن چنین رژیم هایی بی اطلاع هستند و نمی دانند رژیم های یویو ( رژیم هایی که زود جواب می دهند و زود هم وزن کم شده، سر جای اولش برمی گردد) در دراز مدت چه آثار مخربی برای بدن در پی دارند.

بهترین واکنش:

” نه این رژیم ها کار نمی کنند. من برنامه ی سالمی رو انجام می دم که در کنار کاهش وزن، سلامت بدنم روتضمین می کنه”.

” با وزن قبلی بهتر بودی ” یا ” من دوست دارم همسرم یکم گوشت روی استخون هاش داشته باشه “

این نوع تضعیف ها معمولا از طرف مرد زندگی تان می آید که از کاهش وزن شما احساس خطر کرده است. البته این احساس خطر در بیشتر موارد به این دلیل است که او فکر می کند شما با انجام رژیم، او را نادیده می گیرید و در برخی موارد به شما حسادت می کند.

بهترین واکنش:

سعی کنید به همسر خود القا کنید که این کار شما به نفع هر دو طرف است. به او بگویید که با کم کردن وزن، احساس بهتری خواهید داشت و می توانید از اوقاتی که با هم دارید بیشتر لذت ببرید.

نکنه دچار بی اشتهایی عصبی بشی!

این نظر تضعیف کننده معمولا از طرف افراد خانواده و یا کسانی که شما را دوست دارند، داده می شود. این افراد نگران شما هستند و می خواهند مطمئن شوند رژیم سالمی را رعایت می کنید.

بهترین واکنش:

” افرادی هستند که اختلالات تغذیه ای دارند، اما من از اون دسته آدم ها نیستم ” و یا می توانید بگویید: ” من رژیم سالمی رو دنبال می کنم و هر چند وقت یک بار با مشاورم در ارتباطم ”

فقط روی اراده ات کار کن / میان وعده ها را حذف کن / غذا زیاد نخور

اینگونه نظرات معمولا از طرف کسانی می آید که لاغر هستند و در واقع اصلا نمی دانند شما چه کاری می کنید و البته نخواهند دانست.

بهترین واکنش:

” شاید این شیوه برای تو کار کنه، اما برای من کارساز نیست ” سپس موضوع صحبت را عوض کنید.

” کودک دو ساله ام، یک کیک بادام زمینی را درست جلوی صورتش گرفته و می گوید مامان این برای تو است “

بهترین واکنش:

کودکان همیشه می توانند ما را تحت تاثیر قرار دهند، اما این اجازه را ندهید. این تعارف محبت آمیز کودک خود را با جوابی هوشمندانه پاسخ دهید: ” عزیزم این کیکا برای مامان خوب نیست، چرا به جاش برام هویج نمیاری؟ من عاشق هویجم! ”

مطمئنی میتونی این غذا رو بخوری؟

بهترین واکنش:

” خودم می خوام مراقب برنامه ی غذاییم باشم “. کاری کنید همه متوجه شوند که نیازی به یک مراقب اضافی ندارید و خودتان مدیریت برنامه را در اختیار دارید. حتی اگر دیگران فکر می کنند می توانند مفید باشند.

” یادم هست قبلا هم این کارو کردی، هیچ وقت موفق نمی شی وزن کم کنی “

باید این را قبول کنید که همه آدم ها نمی توانند حامی باشند و سعی کنید اطراف خود را از این گونه آدمها پر نکنید.

بهترین واکنش:

اگر می خواهید در مورد برنامه غذایی خود صحبت کنید، در کنار چنین افرادی این کار را نکنید و از موارد دیگری صحبت کنید. فاصله بگیرید و با کسانی که حامی شما هستند بیشتر ارتباط برقرار کنید.

” یالا یه قاشق دیگه پوره ی سیب زمینی به جایی بر نمیخوره “

وقتی می خواهید وزن کم کنید، اعضای خانواده ممکن است باعث دردسرتان شوند، مخصوصا هنگامی که در کنار آنها غذا میل می کنید. در این موقعیت ها ممکن است آن ها از روی دلسوزی بخواهند برای شما بیشتر غذا بکشند و بگویند چند قاشق اضافی نمی تواند باعث بهم خوردن برنامه تان شود.

بهترین واکنش:

” واقعا ممنونم اما نه، تصمیم خودم رو گرفتم و غذای اضافی احتیاج ندارم “.

” نمیخوای که خیلی لاغر بشی؟ میخوای؟ “

بهترین واکنش:

” هر چه لاغرتر، بهتر اصلا این شغل من شده! ” سعی کنید تنها به هدف خود فکر کنید و آن چیزی شوید که دوست دارید. شاید خودتان هم دوست نداشته باشید زیاد لاغر شوید اما این دلیل نمی شود اجازه دهید فردی غیر متخصص در روند برنامه دخالت کند.

” وقتی رژیم می گیری دیگه باحال نیستی “

بهترین واکنش:

” می دونی واقعا چه چیزی من رو ناراحت میکنه؟ اینکه الان تو این وزن هستم! دوست داری از بودن کنار من لذت ببری؟ پس حمایتم کن تا وزنم رو پایین بیارم. ”

این یک واقعیت است. افرادی که اضافه وزن دارند، از وضعیت خود ناراحت هستند و با کاهش وزن اطرافیان خواهند دید چگونه روحیه این افراد بهتر می شود.

تعطیلات / جمعه ها / جشن ها هم رژیم را رعایت میکنی؟

بهترین واکنش:

” بله شاید ناراحت کننده به نظر بیاد، اما ارزشش رو داره. ” تعطیلات ( مثلا تعطیلات نوروز ) سالی یکبار میاد اما من میخوام هر روز احساس سلامتی کنم.

منبع : مجله دکتر کرمانی

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *