واکنش به مشکلات کوچک در زندگی

آیا هرگز از کارهای کسی ناامید شده اید؟ این برای بهترین ما هم اتفاق می افتد. واقعیت این است که ما نمی توانیم رفتار دیگران را و آنچه که انجام می دهند را تغییر دهیم, یا بگویید وقتی که در به کافی شاپ مورد علاقه تان در مسیر کار بروید برای اینکه با ترافیک روبرو نشوید باید عجله کنید. ولی ما می توانیم باور ها و انتظارات خودمان را تغییر دهیم.

چگونه می توانیم این کار را انجام دهیم؟ ساده است : تشخیص می دهیم که چه چیز هایی را می توانیم و چه چیزهایی را نمی توانیم کنترل کنیم. و تشخیص می دهیم که چه زمانی بیش از حد از جهان می پرسیم و گله می کنیم.

مشکل با باورهای غیر منطقی

نارحتی از دیگران

درست است, همه چیز در مورد باورهایمان است – این چیزی است که روانشناس آلبرت الیس آن را اعتقادات غیرمنطقی نام گذاشته.بر طبق نظرات الیس, باورهای غیر منطقی همان خواسته های غیر واقعی هستند که ما از خودمان دیگران و جهان اطرافمان انتظار داریم. و باورهای غیر منطقی اغلب با کلماتی مانند باید, بایستی, میبایست و غیره همراه است. کلماتی مانند امروز نباید ترافیک باشد و یا مردم باید خوب باشند و این جور جملات.

البته می توانیم امیدوار باشیم که مردم خوب باشند و ترافیک خیلی سختی نباشد – اما وقتی که شرایط آنگونه که دوست داریم پیش نمی رود آن را موضوع شخصی در نظر می گیریم. موضوع ناامید کننده می شود.

خب, چطور می تونیم درستش کنیم

خلق و خوی شما

او در کتابش, او به شدت این موضوع را رد می کند که علت هر موضوعی را سیاه بختی خود بدانید. الیس تغییر چشم انداز را برای جلوگیری از ناامیدی پیشنهاد می کند :

اگر شما متوجه شده اید که با درگیر کردن خودتان در باید ها و خواسته های غیر منطقی و دستورات ناخوشایند دیگران را در ذهنیت شما تغییر داده, شما فقط می توانید این نوع افکار ناراحت کننده را متوقف کنید. این تمام کاری است که می توانیم انجام دهیم تا تشخیص دهیم که استرس ها از باورهای غیرمنطقی می آیند. زمانی که دلخوری می خواهد شکل بگیرد ببینید که این ناراحتی از رویدادی است که شما روی آن کنترل دارید یا نه. تراکیف؟ این موضوع از کنترل شما خارج است. رفتار غریبه ها با شما؟ تحت کنترل شما نیست. خراب شدن آسانسور؟ بله این هم از کنترل شما خارج است. یکبار که شما تشخیص دادید دلیل استرس از دستان شما خارج است, به جای استرس روی واکنش خود تمرکز کنید.

فکر کنید : این وضیعت نمی تواند یک باید باشد؟ – اما من می توانم آن را اداره کنیم. سعی کنید از تکنیک های ذهن آگاه برای تمرکز روی شرایط حال حاضر خودتان استفاده کنید و مطمئن شوید که سناریو ناامیدی را کنار می گذارید.

الیس یک استراتژی با نام ABCD برایمقابله با نا امیدی ارائه می دهد که اریک بارکر نویسنده آن را به خوبی به صورت خلاصه بیان می کند. در جمع بندی کلی این استراتژی : (A) تشخیص دلیل واقعی ناراحتی. (B) باروهای خود را بررسی کنید تا ببینید که دلیل آن غیر منطقی بودن و یا کلمه باید, بایستی یا میبایست نیست. (C) بررسی عواقب, ببینید که واکنش شما باعث بروز استرس می شود یا نه (گره کردن مشت یا بد و بیرا گفتن) و در نهایت (D) جدال با باور های شما – یا تغییر آن ها – اگر شما زیاد از دنیا شکایت می کنید در واقع شما وضعیت ناامید کننده را به جای وضعیت ایده آل می پذیرید, اما شما به آن شرایط اجازه ندهید که خلق و خوی شما را تغییر دهند.

شما تصمیم می گیرید که چگونه باشید

حس مرا نکش. این یک جمله کلاسیک است – اما وقتی خلق و خوی خود را کنترل می کنید این نوعی قدرت است. شما در مورد خلق و خوی خود تصمیم می گیرید. دنیا به طور غییر منتظره ای به حس شما کمک می کند. ولی اگر انتظارات شما انعطاف پذیر است می توانید خود را آرام نگه دارید.

منبع : shinetext

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *