شب امتحان

نکات مهم شب امتحان

بیشتر دانش آموزان مراحل مختلف نگرانی را از قبل امتحان، در طول امتحان و پس از آن تجربه می کنند. هر جا که حرف از نمره دادن باشد، طبیعی است که نگرانی هم پدیدار شود. در صورتی که این نگرانی در حد معمول و طبیعی باشد، نه تنها مضر نیست بلکه مفید نیز می باشد، زیرا نگرانی کم، باعث می شود دانش آموز برای مطالعه اقدام کند.

بسیاری از دانش آموزان و یا حتی برخی از والدین تصور می کنند که دانش آموزان هر چقدر در شب امتحان بیشتر بیدار بمانند، می توانند استفاده مفیدتری را از وقت شان کنند. در صورتی که این گونه نیست. شب بیداری قبل از امتحان باعث خستگی مغز می شود و حتی ممکن است کاری کند تا دانش آموزان مطالب را با یکدیگر اقدام کند و بدتر باعث ایجاد سردرگمی و آشفتگی ذهنی دانش آموز بشود.

نکاتی مهم برای شب امتحان

پله به پله

بهتر است دانش آموزان به جای انتخاب گزینه شب بیداری در ایام امتحانات، گزینه خواندن تدریجی و گام به گام را انتخاب کند. یعنی دانش آموزان باید تمام تلاش خود را بکنند تا در طول سال تحصیلی مطالب درسی خود را یاد بگیرند و از یادگیری سطحی در شب قبل از امتحان به شدت بپرهیزند. با این کار به راحتی می توانند برای امتحانات بعدی هم ذهن خود را آماده نگه دارند.
اگر دانش آموزان اضطراب امتحان دارند باید تحت نظر مشاور مدرسه این اضطراب را از بین ببرند ولی اگر در حد استرس های معمولی باشد باید از روش های آرامبخشی به خود و همچنین تنفس های عمیق استفاده کند

نظارت والدین، نمک کار است

حمایت و نظارت والدین بر روی درس خواندن دانش آموزان تا حدی مفید می باشد. اگر والدین بی خیال باشند و نظارتی بر روی فرزندشان نداشته باشند ممکن است که فرزندشان هم نسبت به درس خواندنش بی تفاوت تر بشود. نظارت به معنای کنترل شدید نیست. در همین حد که از او راجع به درس هایش، زمان امتحاناتش و نحوه مطالعه اش هم بپرسند، کفایت می کند.

معجزه صبحانه را دست کم نگیرید

دانش آموزان حتما باید در صبح روزی که امتحان دارند، صبحانه مقوی و مفید را بخورند. برخی دانش آموزان می گویند که نمی توانند صبحانه بخورند در صورتی که صبحانه نخوردن می تواند باعث افت قند دانش آموز در جلسه امتحان بشود و در نتیجه تمرکز او را در پاسخگویی به سوالات از بین ببرد. خوردن نان و پنیر و گردو، تخم مرغ و آب میوه طبیعی پیشنهاد می شود.

آرامش منزل

یکی از شرط هایی که یک دانش آموز می تواند درس هایش را بهتر یاد بگیرد این است که والدین شرایط منزل را آرام فراهم کنند و از دعوا و مشاجره و تنش خودداری کنند. آرامش در منزل به این معنا نیست که تمام وسایل لذت بخش دانش آموز را بگیریم بلکه دانش آموز باید در چهار چوب خاصی به فعالیت های لذت بخش خودش نیز برسد.
حذف کردن تلویزیون و مهمانی و پارک رفتن نمی تواند به آرامش رسیدن دانش آموز کمک کند. علاوه بر این که والدین باید مراقب نوع رفتار خودشان در حضور دانش آموز باشند، باید بتوانند موجبات ایجاد انگیزه و به لذت رسیدن دانش آموز را هم فراهم کنند.

برنامه ریزی شرط موفقیت

حتما برای درس خواندنتان برنامه ریزی داشته باشید. پیشنهاد می شود که تقریبا به ازای هر ۴۵ دقیقه مطالعه ۱۵ دقیقه استراحت کنید ولی اگر فکر می کنید اینگونه رشته درس از دست شما خارج می شود، می توانید مدت زمان آن را تغییر دهید بر فرض مثال به ازای هر ۵۰ دقیقه مطالعه، ۵ دقیقه استراحت را داشته باشید. هیچ گاه یک ضرب و پشت سر هم مطالعه نکنید زیرا باعث می شود روند و قدرت یادگیری شما پایین بیاید.
در مدت زمانی که استراحت کوتاهی می کنید سعی کنید به سراغ تلفن، تلویزیون و اینترنت نروید زیرا ممن است وابستگی ایجاد کند و نگذارد که به سمت درستان بر گردید. به ازای هر ۵۰ دقیقه که مطالعه کردید، استراحت سومتان را طولانی تر، حدود ۳۰ الی ۴۵ دقیقه انتخاب کنید و به یک فعالیت لذت بخش بپردازید.
در استراحت های کوتاه مدت از هر کاری که با کلمات سر و کار دارد، مثل خواندن کتاب داستان، تلفن حرف زدن و … خودداری کنید و اجازه دهید مغزتان از کلمات به دور باشد تا از خستگی اش دور شود. در استراحت های کوتاه مدت، حتما یک خوراکی مقوی و آب خوردن میل کنید و سعی کنید از جای خود بلند شده و در فضای مطالعه یک دور بزنید. یعنی موقعیت مکانی خود را در آن لحظه تغییر دهید.

روش صحیح مطالعه

حتما روش های مطالعه صحیح را از معلم تان یاد بگیرید و آن را در درس خواندنتان به کار بگیرید. این گونه بهتر می توانید از وقت تان استفاده کنید.
آرامش روحی

اگر استرس دانش آموزان در شب امتحان از حالت طبیعی خارج شود، باعث می شود که در او مشکلات تمرکزی ایجاد شود و نتواند بر روی سوالات متمرکز شود و همچنین در شب قبل از امتحان نیز نتواند درس ها را آن طور که باید یاد بگیرد.
صبحانه مقوی و مفید را میل کنند. برخی دانش آموزان می گویند که نمی توانند صبحانه بخورند در صورتی که صبحانه نخوردن می تواند باعث افت قند دانش آموز در جلسه امتحان بشود

به موقع حاضر شوید

اگر دانش آموزان اضطراب امتحان دارند باید تحت نظر مشاور مدرسه این اضطراب را از بین ببرند ولی اگر در حد استرس های معمولی باشد باید از روش های آرامبخشی به خود و همچنین تنفس های عمیق استفاده کنید. حتما برای جلوگیری از ایجاد استرس، سعی کنید قبل از موعد مقرر در مدرسه حضور پیدا کنید تا آرامش تان گرفته نشود.

دیدن همه سوالات امتحانی ممنوع

در زمان پاسخگویی به سوالات، هیچ گاه در اول جلسه به کل سوال ها نگاه نیاندازید. زیرا ممکن است پاسخ سوالی را ندانید و همین مساله باعث ایجاد حواس پرتی و آشفتگی ذهنی شما بشود. سعی کنید یکی یکی سوالات را بخوانید و پاسخ بدهید.
اگر جواب سوالی را نمی دانستید نگران نشوید در کنارش حتما یک علامت بگذارید و به سراغ سوال بعدی بروید. اگر جواب دو سوال پشت سر هم را نمی دانستید اصلا نگران نشوید و سعی کنید استرس خود را کنترل کنید زیرا استرس شما کاری می کند که جواب مابقی سوالات را هم فراموش کنید. اما اگر با آرامش برخورد کنید حتما می توانید به سوالاتی که از یادتان رفته است، پاسخ بدهید. پس شرط اصلی در ایجاد تمرکز، حفظ آرمش است. اگر در زمان پاسخگویی به سوالات دچار اضطراب و استرس شدید، در کنار توکل به خدا و فرستادن صلوات، سعی کنید چند نفس عمیق بکشید و بعد به سوالات پاسخ دهید.

منبع : تبیان

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *