مواد غذایی مفید و مضر در دوران بارداری

مواد غذایی مفید و مضر در دوران بارداری

مواد غذایی مفید و مضر در دوران بارداری

دوران بارداری ،دوره ای بسیار مهم و حیاتی در زندگی یک زن محسوب میشود و تغذیه ی مناسب در این دوره سبب میشود که هم سلامت بدن مادر حفظ شود و هم فرزندی سالم به دنیا بیاید ،بنابراین داشتن اطلاعات در حیطه مواد غذایی مفید و مضر در این دوران برای خانم های باردار بسیار حائز اهمیت است و از مشکلاتی هم که ممکن است در آینده برای مادر و فرزند به وجود بیاید جلوگیری می کند.

از اولین قرارملاقاتتان با دکتر در دوران بارداری، حرف های زیادی درمورد مواد غذایی که باید در این دوران بخورید یا بنوشید مثل کلسیم و اسیدفولیک به گوشتان می خورد. اما آیا می دانید از چه موادغذایی باید دوری کنید؟

 

محمد تقی انوشه ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: تغذیه در دوران بارداری به خصوص سه ماهه اول آن از اهمیت به سزایی برخوردار است. آگاهی از اینکه چه مواد غذایی برای شما مضر یا مفید است نه تنها باعث به دنیا آمدن فرزندی سالم تر می شود بلکه در سلامت آینده مادر و کودک در سنین بالاتر نیز موثر است.

توصیه هایی برای خانم های باردار

شکر زیاد، خطر ابتلا به دیابت بارداری را به همراه می آورد.
نمک بیش از ۱۰ گرم ، موجب نوسانات فشار خون و افزایش اوره می شود.
غذاهای چرب و سنگین خطر زایمان زودرس را افزایش می دهند.
انواع فست فودها علی الخصوص سیب زمینی سرخ کرده و چیپس(چیپس خطر افزایش کلسترول خون را به همراه دارد).
تمام خوراکی هایی دارای مواد نگهدارنده اولیه علی الخصوص آب میوه های صنعتی مستقیما روند رشد جنین را مختل و جان مادر را به خطر می اندازد.
نان لواش، تافتون و انواع باگت ها جذب مواد مغذی را کاهش داده و دیر هضم است.
از مصرف خودسرانه و زیاد انواع دمنوش ها خودداری کنند.

سعی کنید مواد غذایی زیر را در دوران بارداری بیشتر مصرف کنید.

مصرف روزانه سبزیجات تازه ای که برگ های پهن و تیره تری نظیر کاهو یا اسفناج دارند در دوران بارداری بسیار مفیدند.
خوردن ماهی حداقل ۲ بار در هفته و به صورت آب پز و یا کبابی بدون سوختگی، برای تامین امگا ۳ موردنیاز مادر و جنین.
روزانه حداقل دو الی سه واحد لبنیات کاملا کم چرب و ترجیحا شیر برای تامین کلسیم مورد نیاز بدن مصرف شود.
خوردن روزانه حداقل ۴ واحد از میوه هایی همچون سیب تازه، به و نظایر آن توصیه میشود.
 مصرف روزانه حداقل ۴ الی ۷ حبه سیر به علت داشتن آنتی بیوتیک طبیعی می تواند مانع از بروز عفونت در دوران بارداری شود.
خوردن روزانه سویا در کاهش کلسترول خون بسیار موثر است .
مصرف روزانه حبوبات کم و همچنین مغزهایی مانند گردو میتواند در افزایش سطح هوشیاری مادر و جنین نقش بسزایی ایفا کند.
درصورت نداشتن کلسترول بالا، مصرف یک عدد تخم مرغ کامل حداقل ۳ بار در هفته برای تقویت مادر باردار موثر است.
نوشیدن روزانه ۱ فنجان چای دارچین موجب آرامش و سلامت روحی مادر و جنین می‌شود.
نان سبوس دار به علت هضم آسان و سبوس موجود درآن موجب افزایش قدرت ذخیره مواد مغذی در بدن و مانع از چاقی اضافی میشود.
به علت تورم شکم فشار زیادی به معده مادر وارد می‌شود، بنابراین مصرف غذای های زود هضم و سوپ تازه بهترین انتخاب غذایی است.
انوشه در پایان اظهار داشت: برخلاف تصور عموم افراد، توجه ویژه به رژیم غذایی به هیچ عنوان معطوف به ماه های نخست بارداری نیست زیرا کم توجهی به این موضوع در وهله اول میتواند دیابت، فشار خون بالا و حتی عفونت را در ماه های پنجم و ششم با خود به همراه آورد.
منتشر شده در:www.wikimatn.ir

برچسب ها

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *