شکر

مضرات شکر بر بدن

اکثر ما در طول روز آگاهانه یا نا آگاهانه مقداری شکر مصرف می کنیم.در این مطلب به مضرات شکر بر بدن می پردازیم

یکی از راههای موثر برای مصرف مقدار مناسب شکر توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه ای بر روی برچسب فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی است که رنگ سبز بیانگر مقدار اندک، رنگ نارنجی بیانگر مقدار متوسط و رنگ قرمز بیانگر مقدار زیاد است.

سازمان غذا و دارو علاوه بر افزایش نظارت مستمر بر فرآیند تولید فرآورده‌های غذایی و بهداشتی و بررسی این محصولات در سطح عرضه، با هدف کاهش مخاطرات مواد غذایی برنامه کاهش کالری دریافتی از قندهای ساده که با عنوان شکر ملموس‌تر است و ارتقاء آگاهی مصرف کنندگان را در راستای سیاست‌های بخش سلامت در دستور کار قرار داده است.

قند های ساده

قندهای ساده که بخش مهمی از انرژی دریافتی روزانه ما را تشکیل می‌دهند. محدوده قابل قبول دریافت کربوهیدرات‌ها از ۵۰ تا ۶۵ درصداز کل انرژی روزانه است که بهتر است عمدتاً از کربوهیدرات‌های پیچیده فیبردار اعم از نان، برنج، حبوبات، ماکارونی، سیب زمینی و سبزی و کمتر از ۱۰ درصد آن از شکر تامین شود، همچنین مطالعات اخیر نشان داده است که مصرف قندهای ساده طی سالهای اخیر به دلیل تغییر الگوی مصرف افزایش چشمگیری داشته است.

شکر به منظور ایجاد طعم شیرین، بوی مناسب، افزایش انرژی، بهبود بافت و حتی نگهدارنده در غذاها استفاده می‌شود، لیکن مصرف زیاد این قبیل قندها به منظور ایجاد طعم شیرین، بوی مناسب، افزایش انرژی، بهبود بافت و حتی نگهدارنده در غذاها استفاده می‌شود.

مصرف زیاد قندهای ساده با افزایش میزان تری گلیسرید یا همان چربی و کلسترول خون از عوامل مخاطره آمیز سلامت قلب و عروق است.

مصرف بی رویه مواد حاوی قندهای ساده همچنین از عامل اصلی پوسیدگی دندان، اضافه وزن، چاقی و عوارض آن مانند افزایش فشار خون، دیابت نیز می‌شود.

یکی از راههای موثر برای مصرف مقدار مناسب شکر توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه ای بر روی برچسب فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی است. رنگ سبز بیانگر مقدار اندک، رنگ نارنجی بیانگر مقدار متوسط و رنگ قرمز بیانگر مقدار زیاد است.

توجه به نشانگرهای رنگی تغذیه ای راهی برای انتخاب صحیح غذا است.

منبع : سلامت نیوز

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *