سیر

مراقبت از چشم با سیر

پزشکان و متخصصان چشم پزشک توصیه می کنند با اصلاح عادت های روزمره و بخصوص مصرف مواد غذایی مناسب سلامت چشم ها را ارتقا داده و بروز مشکلات بینایی را به تأخیر بیندازید. در این مطلب تأثیر سیر به عنوان یک ماده غذایی فوق العاده مفید را در سلامت چشم ها بررسی می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

ضعیف شدن بینایی یکی از مشکلاتی است که با گذر زمان و افزایش سن بروز می کند. گرچه این مسئله با شیوه یکسان و مشابه برای همه بروز نمی کند اما درصد بالایی از مردم با افزایش سن به مشکلات بینایی مربوط به پیری دچار می شوند. مشکل اینجاست که برخی افراد شرایط را نادیده می گیرند و تا زمانی که وضعیت حاد و به مراحل پیشرفته نمی رسد توجه کافی به سلامت چشم ها ندارند. به همین دلیل پزشکان و متخصصان چشم پزشک توصیه می کنند با اصلاح عادت های روزمره و بخصوص مصرف مواد غذایی مناسب از همان ابتدا سلامت چشم ها را ارتقا داده و بروز مشکلات بینایی را به تأخیر بیندازید. در این مطلب تأثیر سیر به عنوان یک ماده غذایی فوق العاده مفید را در سلامت چشم ها بررسی می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

سیر برای مراقبت از چشم

چشم ها آیینه بدن هستند

چشم ها برای سالمتر ماندن به اسیدهای چرب ضروری، ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها نیاز دارند تا عملکرد بهتری داشته باشند و از تخریب زودهنگام بافت ها در امان باشند. سیر یکی از مواد غذایی پرفایده برای پیشگیری از مهمترین مشکل بینایی سالمندی یعنی دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری (پیری پرده چشم) است. ترکیبات گوگردی موجود در سیر برای کاهش فشارخون بالا و کنترل چربی خون که هر دو با آسیب های بینایی در ارتباط هستند موثر است. در واقع این ترکیبات گوگردی و مواد معدنی ضروری موجود در آن باعث حفظ غشای چشم می شود و سلامت آن را بالا می برد.

دژنراسیون ماکولا چیست؟

ترکیبات گوگردی موجود در سیر برای کاهش فشارخون بالا و کنترل چربی خون که هر دو با آسیب های بینایی در ارتباط هستند موثر است. در واقع این ترکیبات گوگردی و مواد معدنی ضروری موجود در آن باعث حفظ غشای چشم می شود و سلامت آن را بالا می برد

تخریب مربوط به سن ماکولا که به آن پیری پرده چشم نیز می گویند یک بیماری چشمی است که به علل تخریب آرام بینایی مرکزی بروز می کند و این مسئله دید جزئیات را دشوار کرده و توانایی خواندن را با مشکل مواجه می سازد. این بیماری معمولاً در بین افراد بالای ۶۰ سال رایج است اگرچه در سنین پایین تر نیز بروز می کند. دژنراسیون زمانی بروز می کند که ماکولا که بخش کوچکی از شبکیه است دچار تخریب یا نوعی زخم می شود. این مسئله با گذشت زمان و افزایش سن بروز می کند اما ممکن است عادت های بد و ابتلا به برخی بیماری ها نیز عامل ابتلا به آن باشد. بیمارانی که دچار این مشکل می شوند با مسائلی مانند تاری دید، دیدن نقاط سیاه و اشکال در دید مرکزی مواجه می شوند. حتی ممکن است باعث از بین رفتن دائمی دید مرکزی شود.

سیر چگونه به بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولای مربوط به پیری کمک می کند؟

سیر یکی از بهترین مواد غذایی برای مراقبت از چشم ها است چون حاوی میزان زیادی مواد مغذی است. ترکیبات سیر مانند سلنیوم و ویتامین ها روی بیماران مبتلا به دژنراسیون ماکولا موثر بوده و علائم آن را کاهش می دهد. قدرت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی بالای سیر از سلول های چشم محافظت کرده و مانع از تخریب آن ها به دلیل فعالیت رادیکال های آزاد می شود. از طرف دیگر سیر یکی از بهترین مواد غذایی در کنترل فشارخون و کاهش کلسترول خون است. حتماً می دانید که این دو مشکل سلامتی تأثیر زیادی روی تخریب چشم و حتی نابینایی دارد.

فشارخون بالا و تأثیر آن در سلامت چشم ها

بیماران مبتلا به پرفشاری خون در مقایسه با افرادی که فشارخون نرمالی دارند بیشتر در معرض مشکلات مربوط به بینایی قرار می گیرند. این مسئله از مشکلاتی که برای گردش خون بروز می کند ناشی می شود و تأثیر منفی روی فعالیت شبکیه می گذارد. عملکرد این بخش از چشم به میزان اکسیژنی که از طریق جریان خون دریافت می کند بستگی دارد. بنابراین گردش خون نامناسب باعث اختلال در سلامت بینایی می شود. سیر باعث بهبود جریان خون و کاهش فشارخون سیستولیک در حد نرمال می شود. به همین دلیل نیز روی سلامت بینایی تأثیر مثبت دارد.

کلسترول خون و سلامت چشم ها

کلسترول بالا در گردش خون نه تنها روی دستگاه قلب و عروق تأثیر منفی دارد بلکه ارتباط مستقیمی نیز با تجمع رسوبات چربی زیر شبکیه دارد. این ترکیبات چرب باعث کاهش قدرت بینایی شده و در طولانی مدت به نابینایی منجر می شود. سیر حاوی ترکیبات گوگردی و قدرت آنتی اکسیدانی بالایی است که از رسوب کلسترول بد خون پیشگیری می کند.

روش استفاده از سیر برای بهبود قدرت بینایی

همیشه در آشپزخانه تان سیر و سیرکوب داشته باشید. سیرکوب بهترین وسیله برای له کردن سیر و آزاد کردن خواص آن است. توصیه می کنیم که روزانه یک تا دو حبه سیر میل کنید. یادتان باشد که سیر مصرفی تان باید خام باشد. چون ۹۰ درصد خواص آن در روند پخت و پز از بین می رود. برای افزایش خواص سیر می توانید اندکی آب لیموترش و روغن زیتون نیز به آن اضافه کنید.

منبع : تبیان

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *