فواید میوه های خشک و دانه های روغنی

فواید میوه های خشک و دانه های روغنی

فواید میوه های خشک و دانه های روغنی : امروز می خواهیم برای شما دوستان عزیز از فواید میوه های خشک و دانه های روغنی بگوییم.

در ادامه با ما همراه باشید.

فواید میوه های خشک و دانه های روغنی

میوه‌های خشک سرشار از قند و مواد معدنی بوده و بنابراین پرکالری هستند.

بادام، فندق و آجیل‌های دیگر نیز سرشار از لیپیدها یا همان چربی‌ها هستند.

در واقع یک مشت کوچک از میوه‌های خشک و دانه‌های روغنی منبع تامین انرژی برای ورزشکاران است.

اگر اهل ورزش هستید توصیه می‌کنیم به جای مکمل‌های غذایی از ترکیب میوه‌های خشک و دانه‌های روغنی استفاده کنید.

میزان مواد معدنی، گلوسیدها و لیپیدهای این مواد غذایی متعادل و یکدست است. البته باید توجه داشته باشید که قند موجود در این مواد غذایی جزو قندهای کند نیستند و خیلی زود وارد جریان خون می‌شوند برای همین بهتر است بعد از آن نان کامل یا پاستا میل کنید.

حاوی آنتی‌اکسیدان هستند

میوه‌ها در طی روند خشک شدن مقداری از ویتامین‌ها و به ویژه ویتامین C و برخی از ویتامین‌های گروه B را از دست می‌دهند.

در عوض میزان مواد معدنی آنتی اکسیدانی مثل سلنیوم و فلاونوئیدها به ویژه لیکوپن آنها بیشتر است. دانه‌های روغنی مثل فندق، بادام و گردو منبع فوق‌العاده‌ «روی» هستند که رادیکال‌های آزاد را خنثی و سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کنند.

از فشار خون بالا پیشگیری می کنند.

متاسفانه در دنیای صنعتی امروز مردم بیشتر از مواد غذایی صنعتی و آماده استفاده می‌کنند و برای همین مصرف نمک آنها نیز بالاست.

باید بدانید مصرف زیاد نمک، فرد را در معرض فشار خون بالا قرار می‌دهد. میوه‌های خشک منبع پتاسیم هستند. پتاسیم به نوعی اثرات سدیم را متعادل می‌سازد. علاوه بر این پتاسیم و منیزیم با گرفتگی عضلات مقابله می‌کند.

دوستدار قلب هستند

بادام، فندق، پسته و غیره سرشار از چربی‌های مفید هستند زیرا حاوی میزان زیادی امگا ۳ هستند. گردو نیز حاوی امگا ۳ است اما متاسفانه بدن ما امگا۳ کمی جذب می‌کند.

البته زمانی که آجیل میل می‌کنید حواستان به اضافه وزن حاصل از آن باشد. میزان چربی موجود در این دانه‌های روغنی بین ۵۰ تا ۶۰‌درصد تخمین زده شده است. برای افرادی که نگران اضافه وزن هستند توصیه می‌کنیم روزانه بیش از ۵ عدد بادام یا پسته یا فندق و بیشتر از ۳ عدد میوه‌ خشک مصرف نکنند.

ضد یبوست هستند

یکی از عمده‌ترین فواید میوه‌های خشک این است که سرشار فیبر هستند و برای همین در رفع مشکل یبوست بسیار موثر عمل می‌کنند.

زردآلوی خشک، انجیر و آلو خشک حاوی بیشترین میزان فیبرها هستند. برای حل مشکل، توصیه می‌شود روزانه یا بعد از صبحانه ۳ عدد از این میوه‌های خشک میل کنید.

سرشار از منیزیم و کلسیم هستند

میوه‌های خشک سرشار از منیزیم هستند و دانه‌های روغنی حاوی میزان قابل توجهی کلسیم هستند.

برای همین این مواد غذایی باعث می‌شوند بدن بهتر با استرس و بی‌حوصلگی مبارزه کند. از این گذشته این مواد غذایی از قلب محافظت می‌کنــد.

منیزیم، مشکلات ضربان قلب را برطرف می‌کند و کلسیم، فشار خون بالا را کاهش می‌دهد.

مصرف دانه های روغنی و میوه‌ های خشک در دیابتی‌ها

اطلاعاتی در مورد شاخص کلیسمی میوه‌های خشک وجود ندارد. بهتر است افراد دیابتی میوه‌های خشک را بعد از غذا میل کنند.

در مورد مغزهای روغنی باید بگوییم بر اساس نتایج پژوهش‌ها، مصرف مقدار کمی از این مواد غذایی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ و عروقی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می‌دهند.

منبع : armandaily.ir

برچسب ها

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *