فشار خون بالا را بشناسید

فشار خون بالا را بشناسید

فشار خون بالا را بشناسید : فشار خون بالا چه عددی است؟

در ادامه با ما همراه باشید تا بدانید.

فشار خون بالا را بشناسید

به نقل از سایت webmd و به گزارش سایت باشگاه خبرنگاران جوان؛ اندازه گیری فشارخون شامل ۲ بخش فشار سیستولیک و دیاستولیک است.

اندازه گیری فشارخون در واقع بررسی میزان خونی است که در اثر ضربان قلب وارد شریان‌ها و رگ‌های خونی بدن می‌شود و به این ترتیب فشار سیستولیک خون را تشکیل می‌دهد.

یک فشار سیستولیک طبیعی و نرمال زیر ۱۲۰ است که به اصطلاح ۱۲ نامیده می‌شود و فشار‌های بالاتر از آن در بازه‌های ۱۳۰ الی ۱۳۹ و ۱۴۰ به بالا نشان دهنده بالا بودن فشارخون است.

فشارخون دیاستولیک یا میزان پایین فشارخون، به زمانی گفته می‌شود که قلب فرد با خون و اکسیژن پر می‌شود و بین ۲ ضربان قلب قرار دارد.

یک فشارطبیعی دیاستولیکی باید درحدود ۸۰ یا در اصطلاح ۸ باشد.

اگر فشار دیاستولیکی خون شما بین بازه‌های ۸۰ تا ۸۹ و ۹۰ و یا حتی بیشتر باشد نشان دهنده بالا بودن فشارخون است و باید برای درمان به متخصص مراجعه کنید.

امروز انواع دستگاه‌های اندازه گیری فشارخون وجود دارد که برخی از آن‌ها به دور بازو و برخی به دور مچ دست بسته می‌شوند و شامل نمونه‌های جیوه‌ای و دیجیتالی هستند. هرچند که امروز تلفن‌های همراه هوشمند نیز دارای نرم افزار‌هایی برای اندازه گیری فشارخون هستند که البته نمی‌توان صد درصد به آن‌ها اعتماد کرد.

افراد مبتلا به بیماری فشارخون بالا باید از مصرف بیش از اندازه نمک در رژیم غذایی خود خودداری کنند، ورزش، اجتناب از استرس، مصرف مواد دخانی، تنظیم وزن، پرهیز از دعوا و عصبانیت و اندازه گیری مرتب فشارخون در صبح و شب به همراه مصرف منظم دارو‌ها می‌تواند در کنترل این بیماری موثر باشد.

برای پیشگیری از ابتلا به بیماری فشارخون بالا فرد باید از جوانی در مصرف نمک به همراه غذا دقت کند و از مصرف خوراکی‌های فست فود و فرآوری شده اجتناب کند.

فشارخون بالا می‌تواند سبب حمله قلبی، سکته مغزی، از کار افتادن کلیه‌ها، ایجاد لخته خونی، اختلال در قدرت بینایی و شنوایی و در نهایت مرگ زودرس شود.

برای اندازه گیری درست فشار خون به پزشک مراجعه کنید و در صورتی که در منزل اقدام به اندازه گیری فشارخون می‌کنید در زمانی که کاملاً آرام هستید به این کار بپردازید. رفتن به حمام، انجام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی شدید، حمل کالا، استرس و هیجان و حتی مصرف قهوه و سیگار می‌تواند فشارخون شما را بالاتر از میزان واقعی نشان دهد.

برای این کار بر روی صندلی یا تخت نشسته پا‌های خود را برروی زمین قرار دهید، از دستگاه فشارسنج سالم استفاده کنید و دقت کنید که بسیار تنگ به دور مچ دست یا بازوی شما بسته نشود.

فشارخون هر ۲ دست خود را بگیرید و اعداد را یادداشت کنید و پس ۳ الی ۵ دقیقه دوباره فشارخون خود را اندازه بگیرید و رقم‌ها را یادداشت کنید و با دفعه قبلی مقایسه کنید.

همیشه در تماس با پزشک متخصص قرار داشته باشید و در صورت افزایش یا کاهش ناگهانی به مراکز درمانی مراجعه کنید.

منبع : متن از yjc.ir و عکس از healthline.com

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *