اگر به شبکه های اجتماعی معتاد هستید ،بخوانید

اگر به شبکه های اجتماعی معتاد هستید ،بخوانید

اگر به شبکه های اجتماعی معتاد هستید ،بخوانید : اعتیاد به شبکه های اجتماعی معضل و مشکل محسوب می شود و فرد را از کار و زندگی می اندازد.

در ادامه با ما همراه باشید.

اگر به شبکه های اجتماعی معتاد هستید ،بخوانید

به نقل از Wikihow و به گزارش و ترجمه باشگاه خبرنگاران جوان ؛ این روز‌ها شبکه‌های اجتماعی در دنیا بسیار فراگیر شده است و عده زیادی از افراد به ویژه جوان‌ها به آن تمایل پیدا کرده اند، اما این شبکه‌ها با وجود مزایای مختلف، سبب آسیب به سلامت روان افراد و جوانان می‌شود.

از جمله مشکلاتی که جوانان در زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی با آن مواجه‌اند می‌توان به تعداد زیاد این گونه نرم افزار‌ها و صرف وقت طولانی بر‌ای مطالعه مطلب‌ها و صحبت با دوستان و در نتیجه کمبود وقت برای رسیدگی به فعالیت‌های روزمره و هدف‌های زندگی، ایجاد استرس، اضطراب و ناامیدی به دلیل مقایسه خود با دیگران و نیز بروز موارد فریب و نیرنگ، کلاه برداری، عشق‌های مجازی پوچ، از بین رفتن بنیاد خانواده، بروز خیانت و از هم گسسته شدن پیوند‌ها اشاره کرد.

یکی از مهم ترین اثر‌ات منفی شبکه‌های اجتماعی در زندگی افراد کاهش اعتماد به نفس آن‌ها و نیز ایجاد اعتیاد به اینترنت و چک کردن مدام شبکه‌های اجتماعی و غافل شدن از زندگی و فرصت‌های طلایی است.

افرادی که مراجعه به شبکه‌های اجتماعی را مدیریت و برنامه ریزی می‌کنند و از زمان خود بهترین بهره را می‌برند در زندگی موفقیت بیشتری به دست می‌آورند.

روانشناسان دریافتند اعتیاد به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی اثری مانند نیکوتین و سایر مواد مخدر بر مغز دارند و وابستگی شدید ایجاد می‌کنند.

کارشناسان برای حفظ سلامت روانی و رسیدن به موفقیت در کار و زندگی خانوادگی به افراد توصیه می‌کنند مدت زمان استفاده از شبکه‌های اجتماعی را محدود کنند، تعداد زیادی از شبکه‌های اجتماعی که زمان آن‌ها را به هدر می‌دهد از روی تلفن همراه، رایانه و تبلت خود پاک کنند یا احساب کاربری خود را غیرفعال کنند.

این روز‌ها چک کردن ایمیل‌های مختلف، مطالعه و جواب دادن به پیام‌ها در شبکه‌های اجتماعی و انتظار برای جواب اطرافیان در این شبکه‌ها بازه زمانی زیادی از افراد را به خود اختصاص می‌دهد و کارشناسان دریافتند میانگین بازده کاری کارکنان و درس دانش آموزان و دانشجویان در سراسر دنیا به شدت افت کرده است.

در زمانی که نمی‌خواهید وارد شبکه اجتماعی شوید، اما به شدت وسوسه برای چک کردن پیام هایتان شده اید به کار‌های دیگر بپردازید تا ذهن خود را منحرف کنید. نوشتن خاطرات بر روی دفتر کاغذی، مطالعه کتاب، رفتن به مسافرت، دیدار با اقوام و دوستان، خواب و استراحت، انجام ورزش، مکالمه تلفنی با دوستان، رفتن به خرید و تهیه خوراک‌های سالم بهترین گزینه‌های جایگزین در این بازه زمانی هستند.

فضا‌ها و ساعت‌هایی را در خانه بدون استفاده از فن آوری در نظر بگیرید، می‌توانید با نصب کاغذ روی دیوار استفاده نکردن از شبکه‌های مجازی را در ساعت‌های خاصی به خود و دیگران یادآور شوید.

در زمان شب تلفن همراه را از اتاق خواب خود خارج کنید، زیرا افزون بر احتمال بروز سرطان مغز به دلیل امواج منتشر شده از این وسایل، امکان بی خوابی و بدخوابی به دلیل نورآبی صفحه نمایش آن‌ها وجود دارد. برای بیدار شدن از خواب در ساعت مورد نظر ازساعت‌های زنگ دار قدیمی استفاده کنید.

اگر به شدت به این شبکه‌ها وابسته شده اید برای خود برنامه ریزی کنید که به طور مثال هر ۲ ساعت تنها ۱۰ دقیقه را صرف چک کردن شبکه‌های اجتماعی کنید و پس از ۱۰ دقیقه از تمامی آن‌ها خارج شوید.

اعلان خودکار یا نوتیفیکیشن‌های نرم افزار‌های مختلف را خاموش کنید تا به طور مرتب تمرکز شما را برهم نزنند و بتوانید به انجام کارهایتان برسید.

درشبکه‌های اجتماعی زمان بیهوده صرف خواندن مطلب‌ها و به ویژه پیام‌های کاربران نگذارید، زیرا سبب اتلاف وقت و درگیر کردن ذهن شما می‌شوند.

به جای ساعت‌ها اتلاف وقت در شبکه‌های اجتماعی که هیچ مزیتی برایتان ندارد و تنها سبب سردرد، احساس افسردگی و مقایسه خودتان با دیگران و ناراحتی می‌شود به فعالیت‌های شاد و پرانرژی مانند یادگیری یک حرفه یا فن جدید مانند موسیقی، نقاشی کشیدن، کار‌های هنری، مهارت آموزی با رایانه، یادگیری زبان خارجی، مطالعه و کسب مدرک‌های علمی و تحصیلی بالا بپردازید تا در آینده به موفقیت بیشتری دست یابید.

اگر دوستان شما در شبکه‌های مجازی فعال هستند و توقع دارند که با هر پست و پیامی که قرار می‌دهند شما اظهار نظر درباره آن کنید، خیلی روشن و واضح به آن‌ها بگویید زمان کافی برای انجام این کار‌ها ندارید و برای زندگی خود برنامه ریزی دقیق انجام داده اید.

خودتان را به شکل اغراق شده در شبکه‌های اجتماعی مطرح نکنید و خودتان باشید، عکس گرفتن با خودروی دیگران یا دگرگون کردن چهره و برطرف کردن نقص‌ها با استفاده از نرم افزار سبب جذابیت ساختگی شما می‌شود و البته نمی‌توانید همیشه واقعیت را مخفی کنید.

با نگاه کردن به عکس‌ها و اتفاق‌هایی که دوستانتان در شبکه‌های مجازی به اشتراک می‌گذارند دچار افسردگی و ناامیدی می‌شوید به ویژه اگر موقعیت آن‌ها را ندارید. زندگی هر فردی جریان خود را دارد، سعی کنید از زندگی خود نهایت لذت را ببرید و در مسیر موفقیت حرکت کنید.

به جای ساعت‌ها چت و نوشتن پیام در شبکه‌های مجازی با افراد در دنیای واقعی دیدار کنید و از نزدیک با خصوصیات اخلاقی، وضعیت خانواده و کار آن‌ها آشنا شوید.

پژوهش‌ها نشان می‌دهند آشنایی در شبکه‌های اجتماعی در بیشتر موارد به شکست می‌انجامد، زیرا افراد بخش‌هایی از زندگی خود را کتمان می‌کنند و یا تمایلی به دیدن همدیگر در دنیای مجازی ندارند و به دنبال فرصت‌های دیگر هستند.

اگر امکان دیدار حضوری با دوستان و اعضای خانواده خود را ندارید از تماس تلفنی بهره بگیرید و با آن‌ها صحبت کنید، صحبت و بررسی زبان بدن افراد می‌تواند اطلاعات فراوانی در اختیار شما قرار دهد که با ساعت‌ها چت و گفت و گو در شبکه‌های مجازی هرگز به آن‌ها دست پیدا نمی‌کنید.

با رعایت این راهکار‌ها پس از مدتی اعتیاد و وابستگی شدید شما به شبکه‌های مجازی از بین می‌رود و به این ترتیب به حفظ سلامت جسمی و روحی خود کمک می‌کنید و در زندگی به موفقیت دست می‌یابید.

منبع : yjc.ir

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *