راهکارهایی برای حذف افکار منفی

راهکارهایی برای حذف افکار منفی

راهکارهایی برای حذف افکار منفی : در پست امروز می خواهیم برای شما دوستان عزیز راهکارهایی را معرفی کنیم که با استفاده از آن ها می توانید با افکار منفی خود مبارزه کنید.

راهکارهایی برای حذف افکار منفی

۱- تشخیص دهید چه موقع فکرهای منفی به سراغ‌تان می‌آید.

۲- زمان و شرایطی که این افکار به سراغ‌تان می‌آید یاداشت کنید.

۳- افکار منفی را از مثبت تشخیص دهید.

۴- احساس بعد از این افکار را شناسایی کنید.

۵- راه‌هایی را که می‌توانید این افکار را کنترل کنید شناسایی کنید.

۶- براساس این اطلاعات ادراک و استنباط خود را دوباره‌سازی کنید تا مثبت‌تر و هدفمندتر شوید.

۷- به خود بگویید این تنها یک فکر است نه واقعیت.

۸- نفس عمیق بکشید.

۹- میزان واقعی بودن فکر خود را بسنجید.

۱۰ – از مشاور و روان‌شناس صاحب صلاحیت کمک بگیرید.

افکار ما در برخورد با تکالیف زندگی

در برخورد با مشکلات و تکالیف زندگی افکار انسان‌ها به طور غریزی طی چند مرحله به اشکال مختلف به ذهن ما خطور می‌کنند که در این میان برخی کمک‌کننده و برخی دیگر مخربند. این افکار عبارتند از:

۱- افکار مرتبط با تکلیف (مثبت)

۲- افکار مزاحم یا نامرتبط با تکلیف (منفی؛ به دلیل ایجاد حواس‌پرتی، درگیرکننده، همراهی با افکار منفی و عذاب دهنده)

نکته: باید بدانیم تکرار زیاد افکار مزاحم منجر به نشخوار ذهنی می‌شود و در نهایت تبدیل به وسواس فکری می‌گردند. معایب افکار وسواسی عبارتند از:

وقت‌گیر هستند، کنترل نشدنی هستند، مقاومت ما را کم می‌کنند، آزاردهنده هستند.

۳- فکرهای منفی (هشداردهنده اما در درازمدت مخرب)

۴- افکار مثبت (به عنوان یک فرصت برای زندگی که جنبه‌های خوشایند آن را می‌توان دید.)

۵- افکار واقع‌بینانه که ۴ ویژگی دارند: منطقی هستند، عاقلانه هستند، به سلامت ما کمک می‌کنند.

انواع واقع‌بینی

سلیگمن معتقد است دو نوع واقع‌بینی داریم:

۱- خوش‌بینی واقع‌بینانه

۲- بدبینی واقع‌بینانه

مثبت‌نگری و خوش‌بینی واقع‌بینانه با خوش‌بینی کاذب کیلومترها فاصله دارد.

برای مثبت‌نگری باید تمرین واقع بینی کرد.

منبع : wikiravan.com

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *