دستگاه گوارش خود را با این رژیم غذایی تقویت کنید

دستگاه گوارش خود را با این رژیم غذایی تقویت کنید

دستگاه گوارش خود را با این رژیم غذایی تقویت کنید : به نظر شما کدام مواد غذایی می تواند برای دستگاه گوارش مفید و موثر باشد و موجب تقویت آن بشود؟

در ادامه با ما همراه باشید.

دستگاه گوارش خود را با این رژیم غذایی تقویت کنید

به نقل از Dailymail و به گزارش و ترجمه باشگاه خبرنگاران جوان ؛ کارشناسان دریافتند داشتن رژیم غذایی مدیترانه‌ای می‌تواند سبب افزایش میزان باکتری‌های مفید در روده انسان‌ها شود.

خوردن مقدار مناسب از سبزیجات، ماهی، روغن زیتون و ماست می‌تواند تا ۱۰ درصد سبب افزایش میزان باکتری‌های مفید در روده شود.

تا پیش ازاین محققان رژیم غذایی مدیترانه‌ای را برای سلامت قلب و کبد موثر می‌دانستند، اما پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند مواد غذایی موجود در این رژیم غذایی برای سلامت دستگاه گوارش به ویژه روده‌ها بسیار اثربخش است.

کارشناسان اعتقاد دارند درون روده انسان حدود ۲ میلیارد باکتری خوب و بد وجود دارد و اگر این ۲ گروه نباشند سلامت انسان دچار آسیب می‌شود.

باکتری‌های خوب که سبب افزایش سلامت و جلوگیری از ابتلای انسان به انواع بیماری‌ها می‌شوند معمولاً از گروه لاکتو باسیلوس‌ها، باکتری‌های پروبیوتیک هستند که در رژیم غذایی مدیترانه‌ای به میزان زیادی وجود دارند.

میزان کم باکتری‌های مفید در روده می‌تواند سبب ابتلای افراد به بیماری‌هایی چون افسردگی و ذات الریه شود.

همچنین دانشمندان دریافتند کاهش مصرف نمک و خوردن میزان کافی میوه و سبزیجات و نیز لبنیات کم چرب می‌تواند سبب کاهش میزان فشارخون در مبتلایان به فشارخون بالا شود.

کارشناسان اعتقاد دارند رژیم غذایی غربی که سرشار از پروتئین و به میزان کم میوه و سبزیجات است سبب کاهش میزان باکتری‌های مفید در روده و برعکس افزایش باکتری‌های مضر و در نهایت ابتلای انسان به انواع بیماری‌ها و سرطان می‌شود.

دارو‌های زیادی برای کنترل فشارخون وجود دارد که بیشتر آن‌ها سبب بروز عارضه‌های جانبی چون خستگی، سرگیجه و سردرد می‌شوند به همین دلیل کارشناسان توصیه می‌کنند افراد از سنین جوانی نظارت ویژه‌ای بر رژیم غذایی خود داشته باشند تا دچار افزایش فشارخون نشوند.

محققان برای بررسی اثر استفاده از رژیم غذایی مدیترانه‌ای بر سلامت و کاهش فشارخون، آزمایشی بر روی ۴۱۲ فرد مبتلا به فشارخون بالا انجام داده‌اند و دریافتند تنها دو هفته پس از مصرف مواد غذایی سالم، فشارخون آن‌ها کاهش محسوسی پیدا کرده است.

همچنین عملکرد روده و جلوگیری از یبوست یا لینت مزاج از دیگر مزایای مصرف مواد غذایی در رژیم غذایی مدیترانه‌ای است.

نتیجه‌های به دست آمده از این پژوهش در مجله Frontiers of Nutrition منتشر شده است.

منبع : مطلب از yjc.ir و عکس از healthline.com

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *