1 دانستنی هایی در مورد ضربان قلب در بارداری | ویکی متن انواع مطالب
ضربان قلب

دانستنی هایی در مورد ضربان قلب در بارداری

دانستنی هایی در مورد ضربان قلب در بارداری : در دوران بارداری برخی محدودیت ها به وجود می آید و نمی توان مانند قبل تحرک داشت و باید در برخی موارد رعایت نمود.

دانستنی هایی در مورد ضربان قلب در بارداری

بارداری دوران هیجان انگیزی است و شکی در آن نیست. اما بیایید رو راست باشیم: در این دوره بیلیون ها سوال نیز برایتان پیش می آید. ورزش کردن خطرناک نیست؟ آیا محدودیت هم وجود دارد؟ چرا می گویند باید ضربان قلبم را چک کنم؟

اگر مواظب نباشید این سوالت خیلی زود برایتان خسته کننده می شود و شاید ترجیح دهید کل دوران بارداری را به جای ورزش روی مبل لم بدهید. وقتی من برای بار اول دوقلو باردار شدم، برچسب بارداری با ریسک بالا روی آن زده شده مانند تمام موارد دیگر. به خاطر این بارداری من از تمام انواع فعالیت ها منع شده بودم. سبک زندگی من طوری بود که هر روز فعالیت زیادی داشتم و برای بسیار دشوار بود که ذهنم را با این وضعیت سازگار کنم، بنابراین به جستجوی راهکارهای دیگر پرداختم. یکی از توصیه هایی که بارها و بارها با آن مواجه می شدم این بود که: ضربان قلبت را کنترل کن و در طول ورزش آن را کمتر از فلان مقدار نگه دار.

اما حقیقت این بود که راهنمای ورزش در دوران بارداری از فعالیت فیزیکی کلی و بهداشت عمومی اقتباس شده بود. در سال ۲۰۰۸ راهنمایی جامع درباره فعالیت های فیزیکی منتشر شد و شامل بخشی می شد که می گفت خانم های باردار سالم باید در طول این دوره فعالیت ورزشی را آغاز یا به فعالیت های گذشته خود ادامه دهند و گفته شده که حداقل باید ۱۵۰ دقیقه ورزش در طول هفته داشته باشند. اما اطلاعات بسیار کمی در رابطه با ضربان قلب ذکر شده است. در سال ۱۹۹۴ کنگره سراسری زنان و زایمان آمریکا توصیه هایی که تا به امروز برخی از متخصصان زنان و زایمان دنبال می کنند را حذف کرد – ضربان قلب را از ۱۴۰ مرتبه در دقیقه پایین تر نگه دارید – چون مشخص شد دنبال کردن ضربان قلب در طول ورزش نمی تواند مانند دیگر نظارت ها تاثیر گذار باشد.

استفاده از ضربان قلب برای اندازه گیری شدت ورزش در طول بارداری نمی تواند زیاد قابل اطمینان باشد چون تغییرات فیزیولوژیک فراوانی برای حمایت از رشد جنین اتفاق می افتد. برای مثال حجم خون، ضربان قلب و برون دهی قلبی ( مقدار خونی که قلبتان در دقیقه پمپاژ می کند ) همگی در خانم های باردار افزایش می یابد. در عین حال مقاومت عروقی سیستمیک – مقدار مقاومتی که بدن باید بر آن غلبه کند تا خون را در مسیر جریان خون به حرکت دربیاورد – کاهش می یابد. تمام این سیستم ها با هم کار می کنند تا تعادلی بسازند که اجازه می دهد خون کافی در طول ورزش برای حمایت از مادر و کودک جریان پیدا کند. به خاطر تمام این تغییرات ممکن است ضربان قلبتان به خاطر ورزش مانند قبل از بارداری افزایش پیدا نکند.

حالا همه اینها برای ورزش در طول بارداری چه معنایی می تواند داشته باشد؟ متخصصان توصیه می کنند خانم های باردار در طول هفته باید حداقل ۱۵۰ دقیقه ورزش هوازی با شدت متوسط داشته باشند. شدت متوسط یعنی طوری حرکت کنید که ضربان قلبتان بالا برود و عرق کنید در حالی که هنوز قادر به صحبت کردن باشید.

همچنین فراموش نکنید ورزش کردن در طول بارداری برای شما و فرزندتان مفید است. نه تنها می تواند کمر درد را کاهش دهد به افزایش وزن سالم در طول بارداری کمک کند و قلب و رگ های خونی را تقویت کند، بلکه خطر ابتلا به دیابت بارداری، پره اکلامپسی و زایمان پیش از موعد را نیز کاهش می دهد. با این حال ورزش در این دوران بدان معنا نیست که از دیوار صاف بالا بروید و یا روتین ورزشی را انجام دهید که قبلا هرگز امتحانش نکردید. اگر سالم هستید و پزشکتان نیز اجازه ورزش را داده می توانید فعالیت بدنی عادی داشته باشید فقط قبل از هر ورزش از مربی یا پزشک خود بپرسید که آیا به خودتان یا جنین آسیب می زند یا خیر.

منبع : kermany.com

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *