خطرات و مضرات رژیم گیاه خواری

خطرات و مضرات رژیم گیاه خواری

خطرات و مضرات رژیم گیاه خواری : قبل از این که رژیم گیاه خواری را برای خود برگزینید بهتر است از ضررها و خطرات این رژیم غذایی آگاه باشید.

در ادامه با ما همراه باشید.

خطرات و مضرات رژیم گیاه خواری

به نقل از Dailymail و به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ،کارشناسان به افرادی که به دلیل‌های گوناگون رژیم غذایی گیاه خواری دارند هشدار می‌دهند که مصرف سبزی و میوه به تنهایی می‌تواند سبب آسیب به پوست، احساس ضعف و خستگی مزمن، ریزش مو، بروز آکنه صورت، پوکی استخوان و بروز افسردگی در افراد شود.

یکی از پرطرفدارترین رژیم‌های غذایی بر پایه میوه و سبزی‌های تازه، وگان است که افراد در آن هر نوع ماده‌ای که از پروتئین حیوانی به دست آمده است حتی مواد لبنی را حذف می‌کنند و تنها از میوه و سبزی‌های تازه، غله و حبوبات و دانه‌های آجیل استفاده می‌کنند.

کارشناسان به ویژه دریافتند پروتئین حیوانی دارای ویتامین B۱۲ است که ماده‌ای فوق العاده ضروری و مفید برای حفظ سیستم اعصاب مرکزی بدن و سلول‌های خونی است و در خوراکی هایی، چون تخم مرغ، ماهی، مرغ و پنیر وجود دارد همچنین مصرف بیش از حد برخی موادغذایی به ویژه لوبیا می‌تواند سبب مشکل‌های گوارشی، نفخ و دل درد در گیاه خواران شود.

رژیم غذایی وگان یا گیاه خواری می‌تواند در آینده سبب ابتلای افراد به بیماری‌های مختلف شود.

پژوهشگران دریافتند رعایت رژیم غذایی گیاه خواری در بازه‌های زمانی استاندارد، محدود و با مصرف تمامی گروه‌های غذایی مورد نظر می‌تواند سبب کاهش چربی خون، چاقی و دیابت نوع دو شود، اما استفاده از این رژیم غذایی برای بازه‌های زمانی طولانی می‌تواند فرد را در معرض ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار دهد.

کمبود ویتامین B۱۲ یکی از مهمترین مشکل‌هایی است که فرد گیاه خوار با آن مواجه می‌شود، زیرا بدن این ویتامین را تولید نمی‌کند و همچنین به دلیل محلول بودن این ویتامین در آب، B۱۲ به وسیله ادرار از بدن دفع می‌شود به همین دلیل کسب آن از منبع‌های خارجی مانند پروتئین‌های حیوانی برای سلامت بدن ضروری است.

کاهش میزان ویتامین B۱۲ سبب افسردگی، افت توان حافظه و بروز کم خونی در افراد می‌شود، بروز مشکل در ناحیه صورت و مو‌ها نیز به دلیل کاهش دریافت پروتئین در گیاه خواران بسیار شایع است، ریزش مو و کم پشتی، بروز آکنه، زرد شدن رنگ پوست و شکنندگی ناخن‌های دست و پا از جمله این موارد هستند.

در زنجیره غذایی روزانه مردان به ۶۵ گرم و زنان به ۵۵ گرم پروتئین حیوانی نیاز دارند و استفاده از پروتئین‌های گیاهی نمی‌تواند به طور کامل نیاز بدن را تامین کند همچنین افراد گیاه خوار برای کسب انرژی و جلوگیری از احساس ضعف و خستگی از مقدار بیشتری کربوهیدرات تصفیه شده استفاده می‌کنند که در دراز مدت می‌تواند سبب ابتلای آن‌ها به دیابت شود.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند رژیم غذایی متعادلی مصرف کنند که شامل تمام گروه‌های زنجیره غذایی باشد.

در صورتی که افراد به دلیل بیماری باید رژیم غذایی خاصی را رعایت کنند حتماً با پزشک خود مشاوره انجام دهند.

منبع : متن از yjc.ir و عکس از isha.sadhguru.org

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *