خاصیت سبزیجات و میوه ها

خاصیت سبزیجات و میوه ها برای نیروی سلامت

خاصیت سبزیجات و میوه ها برای نیروی سلامت : در این مطلب براساس تحقیقات انجام شده دلایل محکمی برای مصرف بیشتر سبزیجات و میوه ها بیان می کنیم.

خاصیت سبزیجات و میوه ها

در یک رژیم غذایی سلامت بخش مهمی را میوه ها و سبزیجات به خود اختصاص داده اند و میزان تنوع در مصرف آن ها اهمیت زیادی دارد. همه ی مواد مغذی مورد نیاز بدن را یک نوع میوه یا سبزی نمی تواند تامین کند. سعی کنید هر روز مقدار زیادی میوه و سبزی متنوع در رژیم غذایی خو بگنجانید.

از فواید یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات : در کاهش فشار خون موثر اند، خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهند، از انواع سرطان ها پیشگیری می کنند، خطرات مشکلات چشم و گوارش را کاهش می دهند و از آن جایی که روی قند خون تاثیر مثبتی دارند می توانند در کنترل اشتها به شما کمک کنند.

برای تامین مواد مغذی بدن خود باید میوه های متنوع و با رنگ های مختلف استفاده کنید از جمله : از سبزیجاتی که برگ تیره دارند، رنگ های قرمز روشن و از میوه های زرد و نارنجی و گوجه فرنگی پخته شده.

هر روز سبزیجات و میوه های بیشتری بخورید

برای اینکه احتمال خوردن میوه را بالا ببرید این توصیه ها را عملی کنید

  •  هر جایی که میوه ای می بینید که در یخجال خود ندارید کمی بخرید. این گونه در دسترس خواهند بود.
  •  بگردید و میوه های متنوع و جدید خریداری کنید زیرا تنوع کلید یک رژیم غذایی سالم است.
  •  از سبزیجاتی مانند سیب زمینی صرف نظر کنید و به سراغ دیگر سبزیجات که حاوی مواد مغذی بیشتر و قدرت بیشتری در هضم کربوهیدرات ها دارند بروید.
  •  یک وعده غذایی سالم از سبزیجات را میل کنید. راهنمای آشپزی با سبزیجات را امتحان کنید. سالاد می تواند گزینه ی خوبی باشد.

خاصیت سبزیجات و میوه ها در مبارزه با بیماری

بررسی تاثیر سبزیجات بر روی انواع بیماری ها و مشکلات

تاثیر سبزیجات و میوه ها بر بیماری قلبی عروقی

خاصیت سبزیجات و میوه ها

دلایلی قانع کننده وجود دارد که نشان می دهد یک رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها خطر بیماری های قلبی و سکته را کاهش می دهد. بزرگترین و طولانی ترین تحقیقاتی که توسط متخصصین سلامت هاروارد انجام شده عادت های بهداشتی و رژیم غذایی حدود ۱۱۰,۰۰۰ به مدت ۱۴ سال پیگیری شد :

احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در افرادی که روزانه بیشتر از سبزیجات و میوه ها در رژیم غذایی خود استفاد می کنند کمتر است : افرادی که متوسط ۸ وعده و یا بیشتر در روز میوه و سبزی مصرف می کردند در مقایسه با کسانی که سبزیجات و میوه های کمتری مصرف می کنند (کمتر از ۱٫۵ وعده در روز) احتمال بروز حمله قلبی و یا سکته ۳۰٪ کمتر بود.

همه ی میوه ها و سبزیجات فوایدی دارند : سبزیجاتی که برگ سبز دارند مانند کاهو، اسفناج، سبزی خردل و سبزیجات cruciferous مانند کلم بروکلی، کلم، گل کلم، بوته های بروکسل، کلم کیل و میوه های مرکبات مانند پرتقال، لیمو، لیموترش، گریپ فروت،(آبمیوه های آن ها)ترکیب های خوبی می سازند.

پس از اینکه محققان هاروارد مطالعات خود را با چندین مطالعه دیگر انجام شده در آمریکا و اروپا ترکیب کردند آن ها نتایج تحقیقات جداگانه را بررسی کردند و اثر محافظتی مشابهی یافتند. افرادی که که روزانه بیش از ۵ وعده میوه و سبزی مصرف می کردند در مقایسه با کسانی که کمتر از ۳ وعده مصرف می کردند ۲۰٪ کمتر به بیماری های قلبی عروقی و سکته دچار می شدند.

تاثیر سبزیجات و میوه ها بر فشارخون

خاصیت میوه ها و سبزیجات

محققان بعد از بررسی تاثیر رژیم های غذایی سرشار از میوه ها و سبزیحات بر فشار خون به این نتیجه رسیدند که جایگزینی سبزیجات با محصولات لبنی کم چرب، چربی اشباع را به حداقل می رساند. محققان متوجه شدند کسانی که این رژیم غذایی را دنبال می کردند فشار خون بالا را به همان اندازه ای کاهش دادند که دارو ها می توانند فشار خون را پایین آورند.

یک قانون که به عنوان محرک مطلوب مصرف مواد مغذی برای سلامت شناخته می شود نشان داد : رژیم غذایی سرشار از سبزیجات و میوه ها باعث کاهش فشار خون می گردد به خصوص زمانی که با کربوهیدرات های چرب و یا پروتئین های غیر اشباع جایگزین می شوند.

در سال ۲۰۱۴ مطالعات متاآنالیز نشان داد که پیروی از رژیم غذایی گیاهی با کاهش فشار خون همراه است.

تاثیر سبزیجات و میوه ها بر سرطان

خاصیت سبزیجات و میوه ها

مطالعات اولیه صورت گرفته نشان داد رابطه قوی بین خوردن میوه ها و سبزیجات و حفاظت در مقابل سرطان وجود دارد.

ولی در مطالعه ی ۱۴ ساله متخصصین سلامت : مردان و زنانی که بیشترین مصرف سبزیجات و میوه ها(۸ وعده در روز) به همان اندازه در معرض ابتلا به سرطان بودند که افرادی که کمترین میزان مصرف میوه ها و سبزیجات (کمتر از۱٫۵ وعده در روز) را داشتند.

یک احتمال دیگر که وجود دارد این است که میوه ها و سبزیجات می توانند در برابر برخی سرطان ها از بدن محافظت کنند.

به گزارش مرکز تحقیقات جهانی سرطان و موسسه تحقیقات سرطان آمریکا سبزیجات غیر نشاسته مانند کاهو و دیگر سبزیجات برگدار، کلم بروکلی، کلم و همچنین سیر، پیاز و همچنین میوه ها احتمالا در برابر انواع مختلف سرطان هااز جمله دهان، گلو، حنجره، مری و معده محافظت می کنند

میوه ها و سبزیجات خاصی می توانند در برابر سرطان از بدن مخافظت کنند. برای مثال :

نتیجه تحقیقات متخصصان سلامت نشان می دهد که گوجه فرنگی ممکن است از بدن مردان در برابر سرطان پروستات محافظت کند، به ویژه در موارد شدید. یکی از رنگدانه هایی که به گوجه فرنگی رنگ قرمز می دهد (لیکوپن) می تواند در این اثر محافظتی دخیل باشد.

دیگر تحقیقات انجام شده در این زمینه فقط ارتباط ضعیفی بین گوجه فرنگی یا لیکوپن و سرطان پروستات پیدا کردند.

در حالت کلی این مطالعات نشان می دهد که افزایش مصرف محصولات گوجه فرنگی (به خصوص گوجه فرنگی پخته شده) و سایر مواد غذایی حاوی لیکوپن ممکن است از بروز سرطان پروستات جلوگیری کنند. لیکوپن یکی از چندین کاروتنوئید (ترکیباتی است که بدن می تواند به ویتامین A تبدیل کند) در میوه ها و سبزیجات روشن رنگ یافت می شود.تحقیقات نشان می دهد که غذاهای حاوی کاروتنوئیدها ممکن است در مقابل سرطان ریه، دهان و گلو محافظت کنند.اما قبل از دانستن ارتباط دقیق میان میوه ها و سبزیجات، کاروتنوئید ها و سرطان، تحقیقات بیشتری لازم است.

تاثیر سبزیجات و میوه ها بر دیابت

خاصیت سبزیجات و میوه ه

با وجود اینکه تحقیقات زیادی در این زمینه وجود ندارد ولی نتایج قانع کننده ای از تاثیر مصرف میوه ها در پیشگیری از دیابت نوع ۲ وجود دارد.

  • در تحقیقاتی که روی ۸۵,۱۰۴ زن و ۳۶,۱۷۳ مرد که از بیماری های مزمن زنج می بردند انجام شد. نشان دهنده ی این بود که مصرف میوه هایی چون زغال اخته، انگور و سیب خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهند
  • یکی از یافته های مهم تحقیقات نشان می دهد که مصرف زیاد آبمیوه خطر دیابت نوع ۲ را افزایش می دهد.

در مطالعه ای که روی بیش از ۷۰,۰۰۰ پرستار زن ۳۸ الی ۶۳ ساله انجام شد نشان داد که مصرف سبزیجاتی که برگ سبز دارند برای کاهش خطر دیابت موثر است. همچنین مصرف آبمیوه ممکن است باعث افزایش خطر دیابت در زنان شود.

تحقیقاتی در فنلاند بر روی ۲۳۰۰ مرد انجام شد نشان داد که میوه ها و سبزیجات به ویژه انواع توت ها ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهند.

سلامت دستگاه گوارش

خاصیت میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات دارای فیبر غیر قابل هضم هستند آب را جذب می کنند و از دستگاه گوارش عبور می کنند.این می تواند روده تحریک پذیر را آرام کند و با ایجاد حرکات منظم روده ای، یبوست را درمان کند یا از آن جلوگیری کند. عملکرد فشرده و نرم کننده فیبر نامحلول نیز فشار داخل دستگاه روده را کاهش می دهد و ممکن است به جلوگیری از دیورتیکولوزیس کمک کند.

سلامت چشم

خاصیت میوه ها و سبزیجات بر سلامت چشم

خوردن میوه ها و سبزیجات به سلامت چشم کمک می کند، می توانند با بیمارهای چشم و مشکلات پیری چشم مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مقابله کنند. که میلیونها آمریکایی بالای ۶۵ سال را تحت تأثیر قرار می دهد.

سازنده :سایت بهداشت عمومی هاروارد
منبع : گروه ترجمه بخش سلامت ویکی متن

برچسب ها

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *