کاهش وزن

توجیه های غیر موجه برای موانع کاهش وزن

کاهش وزن امری همه گیر شده چرا که مشکلاتی که چاقی باعث آن است بسیار زیاد است و برخی دلایلی که از کاهش وزن ممانعت می کنند و غیرموجه هستند را بیان می کنیم.

شما احتمالا صد عذر و بهانه دارید که ثابت کند الان وقت مناسبی برای کاهش وزن نیست، درست است؟ در اینجا سعی میکنیم راهکار مقابله با بعضی از عمده ترین بهانه های بی اساسی که مانع کاهش وزن شما می شوند را ارائه دهیم.

بهانه اول : من وقت پختن غذاهای رژیمی و ورزش کردن ندارم.

راه حل : شما میتوانید با خرید سبزی و میوه جات منجمد و غذاهای آماده ای که مواد مغذی شان حفظ شده اند در زمان تهیه غدا صرفه جویی کنید. ببینید چگونه زمانتان را سپری میکنید تا بتوانید وقتی برای ورزش در برنامه روزانه تان اختصاص دهید. به مدت سه روز از کارهایی که میکنید یادداشت برداری کنید. ممکن است متوجه شوید ساعات زیادی در روز مشغول تماشای تلویزیون هستید. در این صورت قبل از نشستن روی کاناپه، به مدت نیم ساعت همراه با خانواده دوچرخه سواری کنید. همچنین پیشنهاد میشود صبح را با یک تمرین ورزشی شروع کنید تا جلوی هرگونه عذر و بهانه ای را بگیرد.

بهانه دوم : من به ورزشگاه دسترسی ندارم.

راه حل : مناطقی را در پارکها که به ورزش کردن تخصیص یافته اند در نظر بگیرید. شما مجبور نیستید برای ورزش هزینه کنید.مثلا پیاده روی در اطراف محله تان در حالیکه بازوانتان را با سرعت در کنار بدن حرکت میدهید، میتواند کمی شما را از نفس بیندازد. یا میتوانید حرکات ورزشی مثل دراز و نشست انجام دهید.

بهانه سوم : غذاهای سالم گران هستند.

راه حل : مردم تصورات غلطی در مورد قیمت غذاهای سالم دارند. یخچالتان را با سبزیجات تازه و منجمد، غلات سبوس دار و پروتئین های ملایمی مثل لوبیا، تخم مرغ و تن ماهی پرکنید. این غذا ها بهتر از غذاهای منجمد و یا فست فود ها میتوانند گرسنگی شما را برطرف سازند. در خرید های هفتگی خود حواستان به این محصولات باشد.

بهانه چهارم : رژیم غذایی باعث میشود احساس نارضایتی کنم.

راه حل : به جای کمیت کالری مصرف شده، کیفیت آن را در نظر بگیرید. گرسنگی با خوردن وعده های میزان و معتدل بر طرف میشود : سبزیجات به همراه پروتئین های ملایم مثل ماست، تن، تخم مرغ و… بعضی افراد گرسنگی را با تشنگی اشتباه میگیرند و درنتیجه مدام آب میخورند. مصرف قند خود را تنظیم کنید تا کالری های صفر نگیرید.

بهانه پنجم : من برای ورزش کردن خیلی خسته ام.

راه حل : ورزش سطح انرژی شما را بالا برده و باعث میشود خوب بخوابید. میتوانید ورزش کردن را با پنج دقیقه در روز شروع کنید و یا کارهای روزانه خود را با ورزش پیوند بزنید مثلا تا محل کار خود پیاده بروید، اتومبیل خود را در انتهای محوطه پارکینگ پارک کنید و یا یک ایستگاه زودتر پیاده شوید.
بهانه ششم : من عاشق هله هوله و نوشیدنیهای شیرین هستم.

راه حل : اگر اعتدال را رعایت کنید و از زیاده روی جلوگیری کنید همچنان میتوانید از غذاهای مورد علاقه تان لذت برده و وزن کم کنید. از خوردن غذاهای ناسالم پرهیز کنید و زمانی که احساس سیری میکنید از خوردن دست بکشید. باید برای نوشابه های شیطانی جایگزین هایی بدون کالری پیدا کرد. اگر از آب میوه خوشتان می آید نیمی از آن را با آب جایگزین کنید. به تدریج سهم اب را در نوشیدنیتان زیاد کنید تا این که فقط مقدار اندکی اب میوه در لیوانتان باقی بماند.
بهانه هفتم : شروع یک برنامه کاهش وزن بسیارسخت است.

راه حل : یک عادت ورزشی ساده برای خود درست کنید و در حین پیشرفت طرز فکر خود را تغییر دهید. از منابع رایگان استفاده کنید مثل مجلات تناسب اندامی که در کتابخانه ها پیدا میشود و در انها نمونه هایی از رژیم و ورزش معرفی شده است. به جای تمرکز بر غذایی که دیگر نمیخورید راه هایی پیدا کنید تا غذا های سالم را به وعده های خود اضافه کنید. غذا خوردن برای افراد بسیار وسوسه انگیز است چون هربار که مشغول غذا خوردن میشوند انتخاب های زیادی دارند. هر وقت غذای سالمی انتخاب کردید خود را تشویق کنید و به مرور آثار ولو کوچک این تشویق ها را خواهید دید.
بهانه هشتم : ورزش کردن جالب نیست.

راه حل : اولویت های خود را ارزیابی کنید چون ممکن است به این نتیجه برسید که مزایای ورزش کردن برای شما مطرح تر از خستگی باشند. فرم های غیرمتداول ورزش را بررسی کنید مثل یوگا و…
بهانه نهم : من خیلی بد هیکلم.

راه حل : اگراحساس میکنید سطح تناسب اندامتان پایین است و نمیتوانید به تناسب اندامی مناسب دست پیدا کنید، به گذشته فکر کنید، زمان هایی که توانسته اید به اهدافتان دست یابید. دوستی پیدا کنید که مثل شما در تلاش برای رسیدن به تناسب اندام است. خودتان را به محاصره مدل هاخوش هیکل در آورید تا برایتان انگیزه شوند

منبع : مجله دکتر کرمانی

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *