عادت

تغییر عادت ها

عادت ابزار قدرتمندی برای موفقیت است و همچنین ابزاری که می تواند علیه شما باشد و باعث شکست شما شود. عادت از انجام مکرر یک عمل براساس انتخاب هر فردی به وجود می آید. اگر دقت کنید می توانید به قدرت عادت ها پی ببرید و ببینید که هر عمل در زندگی بر حسب عادت هاست. رفتارهای ناخودآگاه از عادت ها نشات می گیرند.

فرایند عادت ها به این شکل است. موقعیتی باعث برانگیختن عملی می شود و زمانی که از این عمل پاداش دریافت می کنید آن را تکرار می کنید. اگر این عمل و پاداش ها هدفمند نباشد عادت های بد به وجود می آید و در نتیجه باعث تخریب خود، شکست و ضعف سلامت می شود. اما از طرف دیگر عادت های خوب سلامت، شادی و موفقیت را به همراه دارد.

اما سوال اینجاست که شکستن عادت ها چقدر زمان می برد؟ به اعتقاد برخی ها ۲۱ روز و برخی دیگر یک ماه. پاسخ صحیح کدام است؟

قانون ۲۱ روز

یکی از علوم روانشناسی در این زمینه روانشناسی سیبرنتیک یا روانشناسی تصویر ذهنی است که توسط دکتر مکسول مالتز ارائه شده است. دکتر مالتز که جراح پلاستیک بود دوست داشت بداند مردم خودشان را چگونه می بینند. در کل بسیار کنجکاو بود بداند چقدر طول می کشد تا بیمارانش به تغییراتی که در جراحی ها روی آن ها ایجاد می کرد عادت کنند. درنهایت بعد از انجام مطالعات روی بیماران به این نتیجه رسید که شکل گیری یک عادت جدید حدود ۲۱ روز زمان می برد.

قانون یک ماه

طبق این نظریه عادت کردن به تغییرات جدید حدود ۴ هفته زمان می برد.

زمان تغییر عادت ها متفاوت است

در سال ۲۰۰۹ تحقیقاتی در دانشگاه لندن انجام شد و طی این تحقیق عادت های حدود ۹۶ نفر در ۱۲ هفته مورد بررسی قرار گرفت. در این تحقیق اتوماتیک وار بودن کارها بررسی می شد. وقتی رفتارها به طور مداوم تکرار می شوند موثرتر و بدون فکر پیشرفت می کنند و توسط نشانه هایی که باعث فعال شدن پاسخ اتوماتیک وار هستند کنترل می شود.

مدت زمان شکل گیری عادت ها متفاوت است. و در افراد بین ۱۸ تا ۲۵۴ روز متغیر بود. در این تحقیق به طور میانگین زمان مورد نیاز برای اتوماتیک وار شدن عمل ۷۶ روز بود.

از عادت ها برای شکستن عادت ها استفاده کنید

درک ارتباط بین شکل گیری عادت های جدید و شکستن عادت های کهنه فرآیند را آسان تر می سازد.

به گفته روانشناسان شروع یک عادت جدید آسان تر از متوقف کردن عادت های کهنه بدون یک رفتار جایگزین است.

ترک چیزی به طور ناگهانی سخت است. به عنوان مثال ترک سیگار چیزی فراتر از یک عادت فیزیکی است. برای کنار گذاشتن این عادت شخص به چیزی نیاز دارد که بتواند جای خالی سیگار کشیدن را با آن پر کند.

فرد برای تبدیل یک عمل به عادت به طیف گسترده ای از زمان نیاز دارد. البته زمان تنها عاملی نیست که هنگام ایجاد یک عادت جدید باید به آن فکر کنید. اولین نکته مهم این است که چقدر می خواهید این عادت را بشکنید؟ دوم این که این عادت شما تا چه اندازه ثابت و پابرجا بوده است؟ شکستن یک عادت جدید آسان تر از یک عادت کهنه و قدیمی است.

سوم این که ترک نکردن این عادت چه عواقبی به دنبال خواهد داشت؟

باید یک هدف کلی برای بیشتر تمرین کردن داشته باشید. اما اگر به طور مثال از تنبل بودن واقعا لذت می برید تمرین کردن سخت تر می شود. اگر مدت زیادی است که به چیزی عادت کرده اید ترک کردن آن سخت تر می شود. از طرفی اگر پزشکتان بگوید تا حرکت نکنید برای دیدن تولد فرزندتان زنده نخواهید ماند انگیزه بیشتری برای تغییر خواهید داشت.

برای تغییر زمان تعیین کنید

تغییر یک شبه اتفاق نمی افتد. شاید هم ۲۱ روزه اتفاق نیفتد. حداقل ۲ ماه برای تغییر در نظر بگیرید. اما این را هم در نظر بگیرید که تغییر عادت ها در افراد متفاوت است. اگر زمان زیادی است که به چیزی عادت کرده اید یا اعتیاد یا وسواس فکری دارید به زمان بیشتری برای تغییر نیاز خواهید داشت.

سرعت تغییر در افراد متفاوت است. نیت پشت کارهایی که می کنید، توانایی از بین بردن الگوهای منفی، و عواقب تغییر یا عدم تغییر روی مدت زمان ثبات عادت های شما تاثیر می گذارد.

صرف نظر از زمانی که صرف تغییر می شود ترک عادت های بد و جایگزین کردن آن با عادت های خوب برای بهتر زندگی کردن لازم است. عادت های بد باعث می شوند به توانایی های بالقوه خود نرسید، بیمار شوید و زندگی شادی نداشته باشید.عادت های بد حتی روی روابط شما نیز تاثیر منفی می گذارد اما با عادت های خوب زندگی موفقی خواهید داشت.

سلامت، توانایی ارتباط برقرار کردن با دیگران، توانایی رسیدن به رویاها تنها با عادت های خوب به دست می آید. پس خودتان را برای تغییر و شکستن عادت های بد آماده کنید.

منبع : بدونیم

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *