به کودکان خود به اندازه ی کافی کلسیم برسانید

به کودکان خود به اندازه ی کافی کلسیم برسانید

به کودکان خود به اندازه ی کافی کلسیم برسانید : به کودکان خود غذاهای حاوی کلسیم بدهید ، کمبود کلسیم آسیب های زیادی را به بدن کودک تان وارد می کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا بدانید.

به کودکان خود به اندازه ی کافی کلسیم برسانید

بدن انسان به ویژه کودکان روزانه به هزار و ۲۰۰ میلی گرم کلسیم نیاز دارد، کمبود این ماده معدنی سبب تغییر شکل اندام ،مانند پای پرانتزی یا پای ایکسی در کودکان می شود.

همه کودکان به صورت روزانه نیاز به تغذیه مناسب دارند تا مواد معدنی بدن آنها تامین شود؛ کلسیم یکی از مواد معدنی ضروری مورد نیاز بدن است که در ساختن استخوان، دندان و حتی فعالیت عملکرد عضلات نقش دارد.

نیاز روزانه افراد به این ماده معدنی حدود هزار و ۲۰۰ میلی گرم است و در زنان باردار و شیرده این نیاز افزایش می یابد، این ماده ارزشمند و غنی در مواد غذایی مانند شیر، تخم مرغ و بسیاری از محصولات لبنی مانند پنیر و محصولات دریایی وجود دارد.

اگر کلسیم مورد نیاز کودکان تامین نشود، دچار تغییر شکل اندام می شوند که در آینده فعالیت و شادی کودکانه را از آنها سلب و آنها را روانه بیمارستان ها می کند تا تحت جراحی اصلاحی قرار گیرند.

علاوه بر تامین کلسیم از طریق مصرف روزانه شیر (در یک لیوان شیر حدود ۲۰۰ میلی گرم کلسیم وجود دارد) باید از منابع دیگر غذایی نیز برای تامین این ماده معدنی بسیار مفید و ضروری استفاده شود.

سن شروع مصرف مکمل های کلسیم دار

تمام نیازهای کودکان تا زمانی که از شیر مادر تغذیه می کنند، معمولا تامین می شود اما بعد از دو سالگی بهتر است با تجویز پزشکان مصرف مکمل ها شروع شود.

والدین هیچ نگرانی نسبت به ‘رسوب کلسیم’ در بدن نداشته باشند زیرا بدن یک سیستم تنظیم داخلی دارد که وقتی میزان ورودی کلسیم بیش از حد نیاز باشد، از طریق سیستم ادراری آن را دفع می کند.

لزوم تامین ویتامین D به عنوان پیش نیاز جذب کلسیم

۶۰ دقیقه در معرض آفتاب قرار گرفتن در هفته می تواند نیاز کودکان به ویتامین D را تامین کند؛ به طور کلی باید ۸۰ درصد ویتامین دی مورد نیاز بدن از طریق نور خورشید و تنها ۲۰ درصد از طریق مواد غذایی تامین شود.

برای این منظور باید بخش هایی از صورت، گردن و دست های کودکان در معرض آفتاب قرار گیرد و والدین نباید از این مساله نگران باشند که آفتاب برای پوست آنها مشکل ایجاد کند.

کشورهای پیشرفته به این مساله توجه کرده اند؛ بنابراین یا از طریق غنی کردن شیر با ویتامین دی، یا از طریق مکمل های غذایی و یا با توصیه به مصرف موادغذایی حاوی این ویتامین، میزان مصرف آن را مدیریت می کنند.

اگر ویتامین دی و کلسیم به میزان کافی برای کودکان تامین نشود، آنها علاوه بر تغییر شکل اندام، در آینده ضعیف و ناتوان خواهند بود، اگر مکمل کلسیم دار برای کودکان تهیه می شود، بهتر است با ۴۰۰ تا ۶۰۰ واحد ویتامین دی در میلی لیتر همراه باشد تا بتواند این پیش نیاز جذب کلسیم را تامین کند.

کودکان علاوه بر تغذیه مناسب و در معرض آفتاب قرارگرفتن، باید فعالیت های بدنی روزانه داشته باشند و بتوانند با دوری از بازی ها و فضای رایانه ای، در فضای آزاد به فعالیت های کودکانه و فیزیکی که به استحکام استخوان ها ختم می شود، بپردازند؛ به این طریق آنها بدنی سالم در زمان ورود به فعالیت های اجتماعی خواهند داشت و در دوران سالمندی نیز دچار پوکی استخوان و مشکلات متعاقب آن نخواهند شد.

باید از دوران کودکی به تامین این دو ماده معدنی و موردنیاز ضروری بدن توجه شود.

گفته های دکتر ذبیح الله حسن زاده جراح زانو و متخصص ارتوپدی و عضو هیات مدیره انجمن ترومای ایران

خبرنگار: ناهید شفیعی ** انتشار: علی حبیبی

منبع : متن از irna.ir و عکس از local.com

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *