کودک بد غذا

چگونه با کودک بد غذا برخورد کنم

چگونه با کودک بد غذا برخورد کنم : برخی کودکان در غذا خوردن مشکل ساز می شوند و این موضوع برای والدین آزار دهنده است. اگر به دنبال راه حل هستید این مطلب می تواند به شما کمک کند.

چگونه با کودک بد غذا برخورد کنم

همچنان که نوزادان بزرگتر می‌شوند، بسیاری از آنها غذا را به‌عنوان چیزی ناخوشایند تجربه می‌کنند که در آن به طور تصادفی از غذایی بیش از غذاهای دیگر خوششان می‌آید.

والدین اغلب آزرده می‌شوند به‌خصوص اگر برای تهیه یک رژیم غذایی متنوع تلاش کرده باشند و حالا برای خوراندن بیش از سه یا چهار نوع غذای محبوب به کودک‌شان دچار کشمکش هستند.

این یکی از رفتارهای کاملا طبیعی و اسرارآمیز دوران نوپایی است، و نباید شما را بیش از اندازه نگران کند.

به آرامی اضافه کردن سایر مواد غذایی به رژیم کودک‌تان را ادامه دهید، قرار بگذارید زمانی می‌تواند غذای دلخواهش را بخورد که چند قاشق از غذایی که شما انتخاب کرده‌اید را خورده باشد.

یا سعی کنید روی غذایی توافق کنید که همان جذابیت را برای او داشته باشد اما مواد مغذی بیشتری داشته باشد.

از طریق گذاشتن فقط یک قاشق یا در این حد از یک غذای جدید در سینی، کودکتان را ترغیب کنید چند لقمه ازآن را امتحان کند.

عملا، بسیاری ازکودکان حساسیت‌شان راکم می‌کنند و چیزهای جدید را دوباره امتحان می‌کنند.

کودکانی که به بدغذایی ادامه می‌دهند درصورتیکه غذاهایی که می‌خورند تمام نیازهای تغذیه‌ای آنها را پوشش ندهد ممکن است به مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی نیاز داشته باشند.

برای مثال اگر گوشت در بین غذاهای دلخواه‌شان نیست، ممکن است در معرض کمبود آهن و روی قرار گیرند– روزانه یک مکمل با مقدار متناسب با سن آنان در نظر بگیرید.

غلات صبحانه‌ای غنی شده با ویتامین و مواد معدنی نیز انتخاب‌های خوب– و معمولا قابل قبولی– برای بدغذاها هستند.

اگر شما فقط یک کار برای تغذیه کودکتان در دوره آشفته نوپایی انجام می‌دهید، آن باید گذاشتن میوه و سبزی به عنوان یک بخش بزرگ در رژیم غذایی او باشد.

اینکار نه تنها عادت غذایی خوبی ایجاد خواهد کرد بلکه قسمت مهمی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز او را تامین خواهد کرد.

سعی کنید از سبزی‌های تازه، منجمد، یا کنسرو شده در شکل کامل آن استفاده کنید تا به‌جای دادن غذاهای فرایندشده که تنها حاوی ذرات کمی از سبزی غیرقابل تشخیص هستند، کودک‌تان را به طعم آن عادت دهید.

میوه به معنی آبمیوه نیست– بازهم، میوه‌های کامل بهترین هستند، و کنسروهای شیرین نشده، سس سیب، یا میوه‌های خشک میان‌وعده‌های بهتری نسبت به میوه‌های فرایند شده یا آبنبات‌های شیرین شده با آبمیوه هستند.

در عرضه میوه و سبزی‌ها خلاق باشید. اگر کودک شما مایل به تمام کردن یک وعده کامل از سبزی نیست، اضافه کردن آن به غذاهای مورد علاقه‌اش را امتحان کنید، مانند ماکارونی و پنیر همراه با نخودفرنگی و بروکلی.

سبزی‌ها را همراه با پنیر ذوب شده به تورتیلا۱ اضافه کنید. هویج و سیب را با کره بادام‌زمینی به عنوان میان‌وعده سرو کنید.

در وعده اصلی، به‌جای سیب‌زمینی، کدوحلوایی، کدو زمستانی و سیب‌زمینی شیرین را امتحان کنید، تمام این مواد از نظر مواد مغذی، مثل بتاکاروتن غنی‌تر از سیب‌زمینی هستند.

اگر نوع خاصی از سبزی به طرز ناامید کنندهای توی بشقاب باقی مانده، آن را به شکل دیگری امتحان کنید– سبزی‌های کاملا خردشده یا رنده‌شده را به برنج، ماکارونی، یا سیب‌زمینی له‌شده اضافه کنید.

از سس‌ها و پوشاننده‌ها استفاده کنید اما نه آنهایی که غنی از شکر و نمک هستند.

درعوض میوه و سبزی را با ماست، سس گوجه‌فرنگی، پنیر، سس سیب، کره بادام‌زمینی یا هوموس سرو کنید.

راهکارهای مقابله با کودک بدغذا

شما سعی در دادن بروکلی به کودکتان کرده‌اید و او رویش را برگردانده یا آن را بیرون ریخته است. تسلیم نشوید.

تعداد کمی از بزرگسالان اولین بار که طعم قهوه را امتحان کردند، دوست داشتند، درحالیکه بسیاری از ما در حال حاضر به آن معتاد شده‌ایم.

بسیاری از طعم‌ها اکتسابی هستند و برای اغلب مردم لازم است پنج تا ده بار در معرض مزه‌ای قرار بگیرند تا به آن عادت کنند.

والدین اغلب این اشتباه را می‌کنند که با اولین علامت مقاومت، تسلیم می‌شوند، اما ممکن است به‌راحتی با کمی سعی اضافی به غذای جدید عادت کرد.

امکان دارد در یک جدال بازنده اما در یک جنگ با مقداری مقاومت برنده شوید.

روز بعد دوباره بروکلی را با کمی پنیر چدار ذوب شده یا مخلوط با ماکارونی امتحان کنید.

آن‌را به‌صورت نیمپز، خیسانده در ماست، سس هوموس (یا خام اگر کودک شما عادت به خوردن غذای جامد و سفت دارد) تهیه کنید.

از دسر یا هر نوع خوراکی دیگر، مثل هلو با یک قاشق کوچک ماست یخ‌زده، یا توت‌فرنگی با پودینگ استفاده کنید.

میوه را تقریبا به هرنوع غذایی برای صبحانه می‌توان اضافه کرد، مثل سس سیب با پنکیک تهیه شده از غلات کامل، یا خرما و برش‌های سیب در سوپ جو. به‌دنبال یافتن فرصت‌هایی برای وارد کردن تکه‌ای از سبزی یا میوه در تقریبا هر نوع غذا یا میان‌وعده‌ای باشید.

منبع : بهداشت نیوز

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *