با رعایت این موارد بارداری سالمی داشته باشید

با رعایت این موارد بارداری سالمی داشته باشید

با رعایت این موارد بارداری سالمی داشته باشید : برای اینکه بارداری سالم و بی خطری را داشته باشید ، لازم است مواردی را در نظر داشته باشید و رعایت کنید.

با رعایت این موارد بارداری سالمی داشته باشید

در دوران بارداری نیازهای غذایی مادر باردار، افزایش می‌یابد. برای داشتن بارداری سالم لازم است از همه گروه‌های غذایی مصرف شود چون رعایت این نکته می‌تواند به داشتن یک بارداری سالم کمک کند. حال برای اینکه دوران بارداری را به خوبی سپری کنید، رعایت این نکته‌ها الزامی است:

رژیم غذایی متعادل داشته باشید

از همه گروه‌های غذایی شامل غلات، سبزیجات، میوه‌ها، شیر، گوشت و دیگر پروتئین‌ها از جمله لوبیا مصرف کنید

از خوردن گوشت خام و نپخته بپرهیزید

عامل بیماری‌هایی مثل توکسوپلاسموز و لیستریوز اغلب در گوشت خام و نپخته وجود دارد. این بیماری‌ها برای رشد جنین بسیار خطرناک است. پس لازم است برای داشتن بارداری سالم و اجتناب از ابتلای نوزاد به این بیماری‌ها از مصرف هر گونه ماهی خام مثل سوشی، گوشت، تخم‌مرغ خام و صدف خودداری کنید.

حتما مکمل فولیک اسید بخورید

مصرف روزانه ۴/۰ تا ۸/۰ میلی‌گرم فولیک اسید برای داشتن بارداری سالم لازم است. بهترین زمان شروع مصرف فولیک اسید از ۱ تا ۲ ماه قبل از بارداری است. همچنین فولیک اسید در غلات، آب پرتقال، اسفناج و کلم بروکلی وجود دارد.

فعال باشید

خانم‌هایی که بارداری بدون عارضه‌ای دارند، بهتر است تمرینات منظم هوازی و کششی داشته باشند. شنا، پیاده‌روی و تمرینات بازو برای داشتن بارداری سالم مناسب است. در صورتی که با ورزش کردن احساس خوبی ندارید یا اگر هوا خیلی گرم است ورزش نکنید. همچنین در دوران بارداری نباید در ورزش‌های خطرناکی مثل اسب‌سواری، موتورسواری، غواصی و… شرکت کنید.

استراحت کنید

برای داشتن بارداری سالم نسبت به حالت معمول زودتر به رختخواب بروید و دیرتر بیدار شوید. همچنین سعی کنید به بغل بخوابید. در سه ماه سوم بارداری خوابیدن به بغل خطر تولد نوزاد مرده را نسبت به خوابیدن به پشت کاهش می‌دهد.

از مواد مضر دوری کنید

سیگار نکشید زیرا سیگار کشیدن موجب افزایش خطر کاهش وزن نوزاد هنگام تولد و مرگ جنین می‌شود. طی بارداری نباید الکل مصرف کنید. برای داشتن بارداری سالم از مواد شیمیایی خاص (حلال‌های آلی) مثل رنگ، چسب، رنگ مو و… اجتناب کنید.

کمتر کافئین مصرف کنید

مصرف زیاد کافئین در دوران بارداری خطر سقط جنین و تولد نوزاد با وزن کم را افزایش می‌دهد. کافئین در چای، قهوه، نوشابه، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی‌زا وجود دارد. به‌طور کلی مصرف ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز اختلالی در رشد جنین ایجاد نمی‌کند. این مقدار معادل دو فنجان قهوه در روز است.

خودسرانه دارو نخورید

برای داشتن بارداری سالم از مصرف هر گونه داروی غیر تجویزی خودداری کنید چراکه داروها می‌توانند تاثیر منفی در رشد و سلامت کودک شما داشته باشند. در صورتی که مبتلا به بیماری‌های طولانی مدت مثل دیابت یا مشکلات تیروئیدی هستید برای داشتن بارداری سالم درباره داروی مصرفی خود با پزشک مشورت کنید.

عضلات کف لگن را تقویت کنید

کف لگن شامل عضلات مختلفی است. این عضلات مثانه، واژن و مجرای پشتی را نگه می‌دارند. طی بارداری عضلات به دلیل فشار زیاد روی آن‌ها، ضعیف‌تر می‌شوند. همچنین هورمون‌های بارداری می‌توانند موجب شل شدن این عضلات لگنی شوند. ضعف عضلات کف لگن فرد را در معرض خطر بی‌اختیاری ادرار استرسی قرار می‌دهد. با انجام منظم تمرینات ورزشی مربوط به عضلات کف لگن موسوم به تمرینات کگل می‌توانید دوران بارداری سالم‌تری داشته باشید.

گفته های آزیتا صفارزاده‌کرمانی، متخصص زنان و زایمان، فوق‌تخصص نازایی و لاپاراسکوپی از فرانسه و عضو هیات علمی دانشگاه

منبع : مطلب از salamaneh.com و عکس از todaysparent.com

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *