باید ها و نباید ها در دوران سرماخوردگی

باید ها و نباید ها در دوران سرماخوردگی

باید ها و نباید ها در دوران سرماخوردگی : در دوران سرماخوردگی لازم است برخی کارها را انجام دهید و برخی کارها را انجام ندهید.

در ادامه با ما همراه باشید.

باید ها و نباید ها در دوران سرماخوردگی

به نقل از Webmd و به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ؛ هم زمان با شروع فصل سرما یکی از مشکل‌های شایع سلامتی ابتلا به بیماری ویروسی آنفلولآنزا است.

از جمله علامت‌های این بیماری عطسه، سرفه، تب، گلو درد، درد‌های عضلانی، گرفتگی گوش، آب ریزش بینی و مواردی از این دست است.
درمان بیماری با استفاده از دارو‌های خوراکی و تزریقی، استراحت و پرهیز غذایی انجام می‌شود.

برای درمان سریعتر و کاهش علامت‌های بیماری آنفلوآنزا از سرفه و عطسه شدید خودداری کنید، زیرا می‌تواند سبب آسیب به پرده گوش و درد در ناحیه شکم و قفسه سینه شود. کنترل عطسه و سرفه و استفاده از دستمال کاغذی سبب جلوگیری از سرایت بیماری به دیگران می‌شود.

استراحت یکی دیگر از راهکار‌های مفید برای کمک به سیستم ایمنی بدن برای مبارزه با عامل‌های بیماری زا است. اگر در زمان بیماری به کار و فعالیت‌های سنگین بپردازید سیستم ایمنی بدنتان ضعیف می‌شود و توان مقابله با بیماری را ندارد. این سبب می‌شود دیرتر بهبود پیدا کنید.

استراحت، مطالعه کتاب، نوشیدن مایعات گرم و مصرف خوراکی هایی چون سوپ مرغ، آب میوه‌های تازه حاوی ویتامین C و پرهیز از مصرف خوراکی‌های سرخ کرده، پرچرب و بسیار شیرین در بهبود سریع بیماری بسیار مفید است.

برای کاهش گلو درد، یک قاشق نمک را در آب گرم حل کنید و هر روز ۴ نوبت با آن دهان خود را شستشو دهید. همچنین نوشیدن مخلوط آب لیموی تازه و یک قاشق چای خوری عسل نیز می‌تواند سبب تسکین علامت‌های گلو درد در افراد شود.

نوشیدن مایعات گرم، چون شیر، چای کم رنگ و برخی دمنوش‌های گیاهی (با نظارت پزشک) سبب جلوگیری از کم آبی بدن در اثر آبریزش بینی و تب می‌شوند و به این ترتیب فرد زودتر بهبود پیدا می‌کند.

حمام رفتن در زمانی که مبتلا به سرماخوردگی یا آنفلوآنزا شده اید می‌تواند سبب تشدید علامت‌های بیماری شود به همین دلیل کارشناسان مدت استحمام را بسیار کوتاه و با آب گرم توصیه می‌کنند. برای باز شدن راه‌های تنفسی انجام بخور سرد یا گرم بسته به شرایط بیماری و نفس کشیدن زمانی که دوش حمام باز است می‌تواند اثربخش باشد.

قرار دادن چند بالشت اضافی زیر سر در زمان خواب به ویژه اگر دچار سرفه‌های شدید هستید می‌تواند مانع از تشدید سرفه در زمان خواب شود.

بالش‌ها را به صورت پله کانی قرار دهید تا سرتان بر روی بلند‌ترین بالش و گودی کمر بر روی سطح تشک قرار بگیرد.

مصرف دارو‌ها به میزان مناسب و در زمان مقرر نیز سبب بازگشت زودهنگام سلامتی می‌شود. مصرف سلیقه‌ای داروها، مصرف نکردن برخی از آن‌ها و یا کم و زیاد کردن دارو‌ها بدون نظارت پزشک می‌تواند سبب تشدید بیماری و بازگشت علامت‌های آن شود.

در نهایت کارشناسان به افرادی که سرماخورده اند یا مبتلا به آنفلوآنزا شده اند یا دوران نقاهت بیماری را سپری می‌کنند توصیه می‌کنند جز در موارد ضروری از مسافرت‌های هوایی پرهیز کنند.

زیرا در زمان پرواز به دلیل دگرگونی در فشار محیط امکان گرفتگی گوش و بینی و تنگی نفس وجود دارد و امکان دارد با مشکل‌های جدی مواجه شوید که با رعایت توصیه‌های بالا دربازه زمانی کوتاه تری بهبود پیدا می‌کنید.

ابتلا به آنفلوآنزای فصلی سبب محافظت از بدن شما در برابر موج‌های بعدی این بیماری ویروسی نمی‌شود به همین دلیل رعایت اقدام‌های ایمنی و پیشگیرانه نقشی مهم برای حفظ سلامت در فصل زمستان دارد.

منبع : متن از yjc.ir و عکس از folio.ca

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *