استرس و ترس زیاد استخوان هایتان را می شکند

استرس و ترس زیاد استخوان هایتان را می شکند

استرس و ترس زیاد استخوان هایتان را می شکند: داشتن استرس برای بدن بسیار مضر است و آسیب های زیادی را به بدن وارد می کند.

در ادامه با ما همراه باشید.

استرس و ترس زیاد استخوان هایتان را می شکند

به نقل از Dailymail و به گزارش و ترجمه باشگاه خبرنگاران جوان ؛ کارشناسان در پژوهش‌های خود دریافتند، استرس و اضطراب در بانوان یائسه می‌تواند سبب ضعیف شدن استخوان‌ها و شکنندگی در آنها شود؛ زنان بیش از مردان دچار استرس و ابتلا به بیماری پوکی استخوان هستند.

کارشناسان بروز پوکی استخوان را در بانوان یائسه به دلیل دگرگونی در میزان هورمون استروژن طبیعی می‌دانند، اما این مشکل می‌تواند سبب شکستگی، معلولیت، از کار افتادگی و مرگ زنان حتی در سنین میان سالی شود.

محققان ایتالیایی برای اولین بار دریافتند، زنان دچار استرس سه درصد بیشتر از سایر زنان در معرض خطر شکستگی استخوان لگن و ۴ درصد بیشتر در معرض شکستگی سایر استخوان‌های بدنشان قرار دارند.

زنان دچار استرس، از تراکم استخوانی و سطح کمتری از ویتامین D برخوردارند و به همین دلیل بیشتر دچار شکستگی استخوان‌های بدن می‌شوند.

کارشناسان اعتقاد دارند، هورمون‌های استرس، رژیم غذایی نامناسب و کمبود ویتامین D بر ابتلای بانوان به بیماری پوکی استخوان و شکستگی‌های پیاپی اثر گذار است.

جلوگیری از کاهش رشد هورمون استروژن پس از یائسگی، فرآیندی اجتناب ناپذیر است و به تدریج سبب پوکی استخوان در بانوان می‌شود.

دگرگون شدن میزان هورمون ها، سبب افزایش استرس و نگرانی در بانوان میانسال و سالمند می‌شود، دگرگونی در چهره و ظاهر، احساس پیری، سفید شدن مو‌ها و مواردی از این دست می‌تواند بر ترشح هورمون‌های استرس در بدن اثرگذار باشد و در نهایت سبب پوکی استخوان‌ها شود.

در زمان استرس، بدن هورمونی به نام کورتیزول ترشح می‌کند که برای کمک به بدن در مقابله با وضعیت پیش آمده است و سبب انقباض عضله‌های بدن، افزایش فشارخون، بالا رفتن ضربان قلب و مواردی از این دست می‌شود.

ترشح بیش از حد این هورمون می‌تواند سبب واکنش آلرژیک سیستم ایمنی بدن، بروز کهیر، حمله‌های آسم، ابتلا به دیابت، فشارخون بالا، آکنه صورت، چاقی و در جدیدترین پژوهش کاهش چگالی استخوان‌های بدن شود.

این پژوهش به وسیله دانشمندان بیمارستان دانشگاه مسینای ایتالیا (the University Hospital of Messina) بر روی گروهی شامل ۲۰۰ زن یائسه در رده سنی ۶۸ سال انجام شده است.

کارشناسان برای کم کردن خطر شکستگی در دوران سالمندی به بانوان توصیه می‌کنند رژیم غذایی مناسب حاوی پروتئین کم چرب، ماهی‌های روغنی و منابع سرشار از ویتامین D از دوران جوانی داشته باشند.

ورزش و داشتن تحرک بدنی، مصرف لبنیات و انجام غربالگری دوره‌ای سنجش تراکم استخوان می‌تواند خطر شکستگی را به میزان زیادی کاهش دهد.

استخوان‌های بدن زنان، در حدود ۳۰ سالگی، به طور کامل بالغ می‌شوند، اما پس از یائسگی، استخوان‌ها شروع به شکستن می‌کنند بدون آنکه سلول‌های استخوانی جدید جایگزین ساخته شود.

مصرف ویتامین D به اندازه کافی به وسیله بانوان سبب به تاخیر افتادن یائسگی و فعالیت بیشتر تخمدان‌ها می‌شود.

کارشناسان همچنین دریافتند بانوانی که در دوران باروری و پیش از یائسگی قاعدگی‌های نامنظم داشته اند بیشتر در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند.

مراجعه به متخصص برای کنترل و درمان استرس و افسردگی، شرکت در کلاس‌های ورزشی، مراقبه درمانی و مواردی از این دست می‌تواند کمک منحصر به فردی به بانوان میانسال برای افزایش سلامت روان و به دنبال آن سلامت استخوان هایشان باشد.

منبع : مطلب از yjc.ir و عکس از spineuniverse.com

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *