از فواید ماساژ بدانید

از فواید ماساژ بدانید

از فواید ماساژ بدانید : در پست امروز برای شما دوستان عزیز از فواید و آثار ماساژ می گوییم.

در ادامه با ما همراه باشید و گفته های دکتر احمد باقری مقدم متخصص پزشکی ورزشی را در این باره بخوانید.

از فواید ماساژ بدانید

با توجه به وجود استرس‌ها و هیجان‌های ناشی از زندگی روزمره که یک امر طبیعی به شمار می‌آید، عضلات خسته و سفت می‌شوند و قرار گرفتن در محلی ساکت و آرام و دراز کشیدن روی تخت راحت و برخورد ملایم و آرام ماساژ، همگی باعث ایجاد آرامش در فرد می‌شوند. همچنین چنانچه درد و ناراحتی فرد متعاقب حرکات ماساژ برطرف شود تاثیر بسیار مهمی از نظر روحی و روانی به جای می‌گذارد.

بررسی‌ها نشان می‌دهد ماساژ درمانی در رفع بسیاری از دردها تاثیر دارد از جمله این موارد می‌تواند برای درمان کمردرد های مزمن بسیار موثرتر از سایر روش‌های درمانی در طب جایگزین و مکمل باشد. این روش همچنین در سردرد های شدید پس از ضربه‌های روحی تکان‌دهنده موثرتر از روش‌های درمانی رایج است.

شاید بتوان گفت یکی از پرکاربردترین فواید ماساژ کاهش درد است چون ماساژ از یک طرف با برطرف کردن مواد زائد در بافت‌ها موجب کاهش درد و ناراحتی می‌شود (یعنی در اثر افزایش گردش خون عوارضی مانند کوفتگی عضله را کاهش می‌دهد) و از طرف دیگر باعث بالا رفتن آستانه درد گیرنده‌های عصبی می‌شود زیرا چنانچه حرکات ماساژ را به‌صورت ملایم شروع کنیم و به تدریج بر شدت حرکات آن بیفزاییم امکان دارد در نتیجه این عمل، حساسیت گیرنده‌های درد کاهش یابد و آستانه درد بالا رود.

درواقع ماساژ دادن، مغز را به تولید آندروفین تحریک می‌کند و اعتماد به نفس بیماران را با تشویق آنها برای مقابله موثر با درد افزایش می‌دهد.

ماساژ باعث بهبود خاصیت ارتجاعی تارهای عضلانی شده، به انقباض عضله کمک می‌کند و کاهش آتروفی عضلات را به همراه دارد و باعث افزایش مقدار اکسیژن موجود در عضله شده، همچنین موجب بهبود جریان اکسیداسیون و احیاء و نیز بهبود عملکرد جذب مواد غذایی در فیبرهای عضلانی می شود و نیز موجب تجدید قوای تحلیل رفته ناشی از خستگی عضلات می‌شود.

در مجموع ماساژ در به‌ دست آوردن توان از دست رفته عضلات خسته کمک موثری می‌کند و عضلات را به حالت استراحت بر می‌گرداند. همچنین ماساژ باعث بهبود جریان گردش خون مفاصل و بافت‌های اطراف آنها و تسریع در جذب تراوشات مفصلی (مایع سینویال) می‌شود و تقویت کپسول مفصلی و لیگامنت‌های مفاصل و نیز بهبود تحرک مفاصل را به همراه دارد.

انجام ماساژ قبل و بعد از تمرین‌های ورزشی خطر صدمات و آسیب های حین ورزش را کاهش می‌دهد و بازسازی و احیای عضلات خسته را تسریع می‌کند. ماساژ یک روش درمانی است و بسیاری از مشکلات روزمره جسمی و روانی از این طریق تسکین می‌یابد و التیام می‌پذیرد بنابراین یک ماساژ خوب می‌تواند فشارهای عصبی و عضلانی را کم و نشاط زندگی را در فرد تقویت کند.

* دکتر احمد باقری‌مقدم، متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

منبع : متن از سلامانه و عکس از rattanathaitherapy.com

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *