ارتباط شغل افراد با بروز بیماری های مختلف در آن ها

ارتباط شغل افراد با بروز بیماری های مختلف در آن ها

ارتباط شغل افراد با بروز بیماری های مختلف در آن ها : تاکنون به این موضوع فکر کرده اید که شغل افراد با بیماری هایی که به آن ها مبتلا می شوند ارتباط دارد.

در ادامه با ما همراه باشید تا بدانید.

ارتباط شغل افراد با بروز بیماری های مختلف در آن ها

به نقل از Dailymail و به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان ،کارشناسان در پژوهش‌های خود دریافتند ریشه بسیاری از بیماری‌ها در محل کار افراد و وسایلی است که با آنها روزانه کار می‌کنند.

اولین عامل خطرزا در محل کار نشستن بیش از حد پشت میز بر روی صندلی است که سبب چاقی و اضافه وزن و به تبع آن ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی، بالا رفتن چربی و فشارخون و نیز دیابت در افراد می‌شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند اگر روزانه حداقل ۶ ساعت را به حالت نشسته پشت میز سپری می‌کنید خطر بروز حمله قلبی در شما ۲ برابر است.

همچنین تجمع میزان زیاد قند و چربی در بدن سبب رشد تومورهای سرطانی و ابتلا به مواردی چون سرطان روده بزرگ، مثانه، کلیه، معده، سینه در بانوان و پروستات در آقایان می شود.

نور رایانه و خیره شدن برای ساعت‌ها به این وسیله همچنین سبب آسیب به سلامت چشم و افت قدرت بینایی، خشکی چشم و بروز مشکلات فقراتی از جمله کمردرد، مچ و گردن درد می‌شود.

استاندارد نبودن فاصله فرد از رایانه، ارتفاع نامناسب میز و صندلی، ارگونومی نبودن صندلی، آلودگی و گرد و خاک موجود بر روی وسایل از جمله بر روی رایانه، تلفن، موس، کیبورد، میز کار، دستگیره صندلی و پله‌ها و حتی دکمه آسانسور می‌تواند سبب ابتلای فرد به انواع بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های ویروسی و مسری مانند آنفلوآنزا و اسهال استفراغ شود.

زمانی که فرد مدت زمان طولانی را به حالت نشسته پشت میز سپری می‌کند تمایل کمتری به خوردن غذا‌های سالم پیدا می‌کند و اشتهای او کاهش پیدا می‌کند و بیشتر تمایل به خوردن شیرینی و خوراکی‌های پرانرژی، چون فست فود پیدا می‌کند.

رودربایستی با همکاران و نگرانی از بابت عقب افتادن از جریان کاری نیز سبب می‌شود افراد به خوردن مواد غذایی، چون میوه تمایل نداشته باشند و بیشتر خوراکی هایی، چون بیسکوئیت یا شیرینی به دلیل راحتی آن در خوردن را مصرف می‌کنند.

زمانی که فرد زمان زیادی می‌نشیند ضربان قلب او کاهش پیدا می‌کند و این سبب می‌شود تا چربی کمتری در بدن سوزانده شود و به تدریج فرد دچار افزایش چربی و گلیسیرید خون و خطر بروز سکته قلبی می‌شود.

کارشناسان هشدار می‌دهند حتی اگر فرد ۴ بار در هفته به باشگاه ورزشی رفته و به انجام فعالیت‌های فیزیکی بپردازد، آسیب نشستن به مدت ۶ ساعت یا بیشتر در روز به طور کامل جبران نمی‌شود و تنها راه کمتر نشستن پشت میز و ایستاده کار کردن است.

محققان برای حفظ سلامت روحی و جسمی افراد توصیه‌های زیر را ارائه می‌دهند؛

از هر فرصتی برای ایستادن استفاده کنید، زیرا این کار سبب افزایش ضربان قلب شما می‌شود. تماس‌های تلفنی، مکالمه و کار‌هایی از این دست را می‌توانید به صورت ایستاده انجام دهید و به این ترتیب به حفظ سلامت بدن خود کمک کنید.

نظافت و تمیزی محل کار اهمیت زیادی دارد. اگر در محل کار شما نیروی خدماتی برای تمیز کردن میز‌ها حضور ندارد می‌توانید از دستمال‌های مرطوب ضدباکتری در کنار پاک کننده‌های دوست دار محیط زیست برای تمیز کردن و از بین بردن آلودگی‌ها استفاده کنید.

انتخاب اتاق و محل کار در کنار پنجره و در مجاورت نور خورشید می‌تواند سبب از بین بردن بسیاری از عامل‌های بیماری زا در محل کار شود.

پس از هر یک ساعت که پشت میز می‌نشینید حداقل به مدت ده دقیقه از جای خود بلند شوید و اندکی راه بروید یا ایستاده به کار خود ادامه دهید، این کار افزون برسلامت قلب سبب کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام نیز می‌شود.

کارشناسان اعلام کرده اند که هر فرد در هفته حداقل باید ۴ جلسه تمرینی ۴۵ دقیقه‌ای یا بیشتر داشته باشد تا سلامت بماند.

نشستن بیش از حد سبب دگرگونی فرم بدن، ایجاد انحراف در ستون فقرات و افت ماهیچه‌ها می‌شود به همین دلیل راه رفتن و ایستادن می‌تواند سبب اصلاح فرم بدن و جلوگیری از کوتاه شدن قد شود.

نشستن بیش از حد سبب نزدیک شدن قفسه‌های سینه به یکدیگر و کاهش حجم اکسیژن دریافتی ریه‌ها می‌شود به همین دلیل در افراد شاغل پشت میز نشین حمله‌های آسم و بیماری‌های تنفسی بیشتر مشاهده می‌شود.

برای جلوگیری از بروز این مشکل انجام تمرین‌های ورزشی و کششی حتی در پشت میز کاری توصیه می‌شود؛ تنفس عمیق نیز می‌تواند سبب دریافت حجم بیشتری اکسیژن به وسیله ریه و بهبود سوخت و ساز بدن شود.

کارشناسان به افراد توصیه می‌کنند از خیره شدن بیش از حد به صفحه نمایش خودداری کنند و در زمانی که با رایانه کار نمی‌کنند صفحه نمایشگر را خاموش کنند.

بستن چشم‌ها هر نیم ساعت یک بار در زمان کار با رایانه به مدت ۳۰ ثانیه می‌تواند مانع از خستگی و بروز خشکی چشم شود.

درکنار رعایت موارد بالا، رعایت رژیم غذایی سالم و سرشار از میوه و سبزی‌های تازه، دانه‌های آجیل، پروتئین حیوانی و گیاهی کم، مواد لبنی، دانه‌های غلات و حبوبات، نوشیدن آب و نوشیدنی‌های سالم از جمله آب و چای سبز می‌تواند به سلامت بدن و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های مختلف ناشی از ساعت‌های کاری طولانی مدت کمک کند.

منبع : متن از yjc.ir و عکس از theconversation.com

برچسب ها

اگر مطلب را پسندیدید مارا در شبکه های اجتماعی محبوب کنید



پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *